Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57942
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAdriana de Souza Medeiros Batistapt_BR
dc.creatorMarcelo Rodrigues Batistapt_BR
dc.creatorDivina Lúcia de Souza Medeiros Nederpt_BR
dc.date.accessioned2023-08-18T19:36:57Z-
dc.date.available2023-08-18T19:36:57Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume6pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage14pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.15392/bjrs.v6i2A.452pt_BR
dc.identifier.issn2319-0612pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57942-
dc.description.abstractThe peaceful use of nuclear energy, both for secure energy and medical applications, needs to be disseminated among the lay public so that fear is not expressed as risk because of lack of knowledge. For this, it is valid the training effort among children of Basic Education, in the instigation to the conscious knowledge that must be consolidated throughout its school career. Thus, in the context of an extension project with a partnership between the Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) and the Municipal Department of Education of the city of Santa Luzia, the theme "Energy: to Know to Understand"using the background of Disney's movie "Monsters S / A" (2001). In the movie the monsters use the energy of the children's cry, but they know them little, considering them toxic and serve in the project to establish analogy with the fear of nuclear energy. The project was developed in twenty-two public schools in the city. Classroom activities, lectures and model construction were the instruments used to observe the appropriation of concepts among students. The teachers answered a questionnaire about the development of the project activities. With the development of the project, it has been demonstrated that critical knowledge on the safe use of nuclear energy is being developed, through new correlations now aimed at a plausible comparison with other sources of energy. Teachers demonstrated involvement with the theme and willingness to address broader concepts of science and technologypt_BR
dc.description.resumoO uso pacífico da energia nuclear, tanto para obtenção de energia segura, quanto em aplicações médicas carece de divulgação entre o público leigo para que o medo não se expresse como risco por falta de conhecimento. Para tanto é válido o esforço de formação entre crianças do Ensino Básico, na instigação ao conhecimento consciente que deverá ser consolidado ao longo de sua trajetória escolar. Assim sendo, no contexto de um projeto de extensão com parceria entre a Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e a Secretaria Municipal de Educação da cidade de Santa Luzia, foi trabalhado entre alunos das escolas públicas o tema “Energia: Conhecer para Entender”, usando como pano de fundo o filme “Monstros S/A” da Disney (2001). No filme os monstros utilizam a energia do grito das crianças, mas as conhecem pouco, considerando-as tóxicas e serve no projeto para estabelecer analogia com o medo da energia nuclear. O projeto foi desenvolvido em vinte e duas escolas públicas da cidade. Atividades em sala de aula, palestras e construção de maquetes foram os instrumentos utilizados para observação da apropriação de conceitos entre os alunos. Os professores responderam a questionário sobre o desenvolvimento das atividades do projeto. Com o desenvolvimento do projeto ficou demonstrada formação de conhecimento crítico quanto ao uso seguro da energia nuclear, por meio de novas correlações voltadas agora a uma comparação plausível com outras fontes de energia. Os professores demonstraram envolvimento com o tema e disposição para abordarem conceitos mais amplos da Ciência e Tecnologia.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE ANATOMIA E IMAGEMpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofBrazilian Journal of Radiation Sciences-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnergia nuclearpt_BR
dc.subjectDivulgação Científicapt_BR
dc.subjectMétodos e Técnicas de Ensinopt_BR
dc.subject.otherEnergia nuclearpt_BR
dc.subject.otherComunidade e divulgação científicapt_BR
dc.titleDivulgação do uso pacífico da energia nuclear para o público leigo de crianças do ensino básicopt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://https://www.bjrs.org.br/revista/index.php/REVISTA/article/view/452pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6834-7551pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.