Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58246
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ivana Montandon Soares Aleixopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6764820971629320pt_BR
dc.contributor.referee1Katia Lúcia Moreira Lemospt_BR
dc.contributor.referee2Silvio Ricardo da Silvapt_BR
dc.creatorThalles Costa Ferreirapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9023808432576407pt_BR
dc.date.accessioned2023-08-25T15:06:45Z-
dc.date.available2023-08-25T15:06:45Z-
dc.date.issued2023-05-25-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58246-
dc.description.abstractObserving the current scene, one notices the great increase of outdoor sports practices, well impressed by the new Coronavirus pandemic. People were restricted from their free will to come and go for a period, and as soon as urban mobility restrictions were being relaxed, there was a lot of demand for these modalities due to the fact that it was not in a closed environment. And so, footvolley emerges as an escape valve in the pursuit of health promotion, involving biological, psychological, social, cultural and environmental well-being. The present study aimed to develop and evaluate an educational booklet on footvolley for physical education teachers. The methodology was based on a qualitative study through the application of a questionnaire, with semi-open, open and closed questions whose analysis was proposed by Bardin (2004). The sample consisted of 13 teachers from the second group of the Professional Master's Program in Physical Education in the National Network (ProEF), linked to the UFMG pole. The research was motivated by the lack of studies relating footvolley to school Physical Education, by the significant increase in the number of practitioners in recent years and the interest of students in learning about the modality. Data analysis and research results prove the importance of having specific footvolley material so that teachers can use it as a basis within their pedagogical proposal. It is noteworthy the relevant purpose that this study and its final product may have for the field of Physical Education for being a pioneer in thematizing footvolley in the educational environment.pt_BR
dc.description.resumoObservando o cenário atual, percebe-se o grande aumento de práticas esportivas ao ar livre, muito impulsionado pela pandemia do novo Coronavírus. Pessoas foram cerceadas do livre arbítrio de ir e vir por um período, e assim que foram sendo flexibilizadas as restrições de mobilidade urbana, houve bastante procura por essas modalidades pelo fato de não ser em ambiente fechado. E assim, o futevôlei surge como uma válvula de escape na busca da promoção da saúde, envolvendo um bemestar biológico, psicológico, social, cultural e ambiental. O presente estudo teve como objetivo desenvolver e avaliar uma cartilha educativa sobre o futevôlei para professores da Educação Física escolar. A metodologia pautou-se em um estudo qualitativo por meio de aplicação de questionário, com perguntas semiabertas, abertas e fechadas, cuja análise foi a proposta por Bardin (2004). A amostra foi composta por 13 professores integrantes da segunda turma do Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional (ProEF), vinculados ao polo da UFMG. A motivação da pesquisa se deu pela carência de estudos, relacionando o futevôlei à Educação Física escolar, pelo aumento expressivo no número de praticantes nos últimos anos e pelo interesse dos alunos em aprender sobre a modalidade. A análise dos dados e resultados da pesquisa comprovam a importância de ter um material específico do futevôlei para que professores possam utilizá-lo como base dentro da sua proposta pedagógica. Ressalta-se a relevância que este estudo e seu produto final pode ter para a área da Educação Física por ser um pioneiro ao tematizar o futevôlei no ambiente educacional.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEFFTO - ESCOLA DE EDUCAÇÃO FISICA, FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONALpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação Física - Mestrado Profissionalpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjecteducação física escolarpt_BR
dc.subjectesportept_BR
dc.subjectdiversificação de conteúdospt_BR
dc.subject.otherEsportespt_BR
dc.subject.otherEducação física para criançaspt_BR
dc.titleO ensino do futevôlei na educação física escolar: criação de uma cartilha para professorespt_BR
dc.title.alternativeThe teaching of footvolley in school physical education: creation of a booklet for teachers.pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação_Thalles_ Ferreira_ Versão final .pdf2.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.