Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58315
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Daniela Mara Lima Oliveira Guimarãespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3932133977921090pt_BR
dc.contributor.referee1Maria Cândida Trindade Costa de Seabrapt_BR
dc.contributor.referee2Maurício Sartori Resendept_BR
dc.creatorSheila Martins Cunha da Silvapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1210593733124485pt_BR
dc.date.accessioned2023-08-29T11:50:17Z-
dc.date.available2023-08-29T11:50:17Z-
dc.date.issued2023-06-26-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58315-
dc.description.abstractThis research analyzes the theme of lexical ambiguity, homonymy and polysemy in textbooks from the 6th to the 9th grade, of Elementary School, adopted by the Escola Municipal Governador Ozanam Coelho. For this, the study of the lexicon and lexical ambiguity was used as a theoretical basis. The didactic material is analyzed in order to understand how to contribute to the formation of critical citizens and know how to position themselves in society, taking into account the importance of studying the literary text in addition to new forms of communication. Authors such as Ferraz (2018), Cançado (2018) and Vitral (2017) contribute to the foundation of the material that is analyzed. In the methodology, the theme of this research is explained, where the justification for the choice of working with ambiguity and polysemy in the grades of elementary school 2 will be shown, how the analysis of the didactic material will be carried out and in the final considerations, we will see how this material is found and with the opinion regarding the expectations according to the CBC and BNCC.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa analisa o tema ambiguidade lexical, homonímia e polissemia nos livros didáticos do 6º ao 9º ano, do Ensino Fundamental, adotados pela Escola Municipal Governador Ozanam Coelho. Para isso, foi utilizado como fundamentação teórica o estudo do léxico e ambiguidade lexical. Analisa-se o material didático de modo a perceber como contribuir para a formação de cidadãos críticos e saibam se posicionar na sociedade, levando em consideração a importância do estudo do texto literário além de novas formas de comunicação. Autores como Ferraz (2018), Cançado (2018) e Vitral (2017) contribuem na fundamentação do material que é analisado. Na metodologia é explicitado o tema desta pesquisa onde será mostrado a justificativa da escolha de se trabalhar ambiguidade e polissemia nas séries do ensino fundamental 2, como será realizada a análise do material didático e nas considerações finais, veremos como este material se encontra e com o parecer referente às expectativas de acordo com o CBC e BNCC.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Gramática da Língua Portuguesa: Reflexão e Ensinopt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relationPrograma Institucional de Internacionalização – CAPES - PrIntpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pt/*
dc.subjectléxico; ambiguidade; polissemia; material didático; ensino fundamental.pt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa - Estudo e ensinopt_BR
dc.titleAnálise de ambiguidade lexical: homonímia e polissemia nos livros didáticospt_BR
dc.title.alternativeLexical Ambiguity Analysis: Homonymy and Polysemy in Textbookspt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gramática e Ensino

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Análise de Ambiguidade Lexical_Homonímia e Polissemia nos livros didáticos.pdf2.81 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons