Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58448
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luana Carla Martins Campos Akinrulipt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9953266134142337pt_BR
dc.contributor.referee1Rosângela Fachel de Medeirospt_BR
dc.creatorLuciana Ramos de Souzapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4299395467158945pt_BR
dc.date.accessioned2023-09-05T15:00:45Z-
dc.date.available2023-09-05T15:00:45Z-
dc.date.issued2023-06-29-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58448-
dc.description.abstractThis article reports the author's experience, in higher education in fashion design, with the use of textile manual arts workshops as pedagogical tools for the teaching-learning processes of design methodology. The objective was to evaluate the possibility of establishing more meaningful dialogues between handicraft and design, compatible with the development of critical skills to design theories and practices in confrontation with artisanal expertise. Under a theoretical bias, themes such as: consumer culture, manual arts, project methodology and higher education in fashion design are addressed, which serve as support for the reflections of the reported experiences in the classroom. The results show an expansion of the students' understanding skills through the awareness promoted by artisanship in their aesthetic experience. Concluding that the teaching-learning project in fashion design can be significantly favored by the dialogue with the knowledge of textile artisanship.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo relata a experiência da autora, no ensino superior em design de moda, com o uso de oficinas de artes manuais têxteis como ferramentas pedagógicas para os processos de ensino-aprendizagem de metodologia projetual. O objetivo foi avaliar a possibilidade de se estabelecerem diálogos mais significativos entre artesanato e design, compatíveis com o desenvolvimento de habilidades críticas às teorias e práticas projetuais em confronto com o saber-fazer artesanal. Sob um viés teórico, são abordadas temáticas como: cultura de consumo, artes manuais, metodologia projetual e ensino superior em design de moda, que servem de apoio às reflexões do relato de experiências em sala de aula. Os resultados evidenciam uma ampliação das capacidades de compreensão dos alunos através da sensibilização promovida pelo fazer artesanal em sua experiência estética. Concluindo-se que o ensino-aprendizagem de projeto em design de moda pode ser significativamente favorecido pelo diálogo com os saberes do fazer artesanal têxtil.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneaspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectArtesanato têxtilpt_BR
dc.subjectDesign de modapt_BR
dc.subjectMetodologia projetualpt_BR
dc.subject.otherArte - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherArtesanatopt_BR
dc.subject.otherModapt_BR
dc.titleA arte manual têxtil no ensino de moda: entre artes, ofícios, ciência e artesaniaspt_BR
dc.title.alternativeTextile manual art in fashion education: between arts, handcrafts, science and craftspt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTIGO_EBA_LUCIANA RAMOS DE SOUZA.pdf1.23 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons