Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58474
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSonia Maria Soares de Oliveirapt_BR
dc.creatorAntonio Ivanilo Bezerra de Oliveirapt_BR
dc.creatorFátima Maria Leitão Araújopt_BR
dc.date.accessioned2023-09-05T20:01:01Z-
dc.date.available2023-09-05T20:01:01Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume6pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage78pt_BR
dc.citation.epage84pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.25190/rec.v6i1.2158pt_BR
dc.identifier.issn2237-8782pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58474-
dc.description.abstractThe overall purpose of this article is to reflect on the learning process and necessary knowledge for teachers’ professional development. Researches in the field of education have been indicating that the role of teachers is neither restricted to vocation nor related to a set of techniques learned in a preparation course, but it is due to a context of extreme complexity. In view of such a relevant issue, we have developed a bibliographical research based on scholars such as Nóvoa (1995), Gauthier (1998), Veiga (2008), Tardif (2012), among others, as they have published important studies regarding this subject-matter. Results suggest that researches concerning teacher preparation take into account the complexity of formative processes and the development of domain-specific knowledge. However, contrary to researches and updated trends, the current Brazilian government, through a package of reforms addressed to education, proposes the “notorious knowledge”, which enables a person with a bachelor’s degree to work as a teacher, being required only to prove additional knowledge related to the subject even if the professional has not been licensed to be a teacher. The principle of flexibility within the teaching career was confirmed by Law 13.415/2017, which added to the art. 61 of National Educational Bases and Guidelines Law, the components related to the “notorious knowledge”. Even being restricted to technical education, its possibility is something to worry about, because such practice creates precedents to become common in other teaching areas. For this reason, we came to the conclusion that such situations corroborate to deprive teaching as a profession.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo tem como objetivo principal: refletir sobre o processo formativo e os saberes necessários para a constituição da profissão docente. As pesquisas no campo da educação têm demonstrado que a atuação dos professores não se restringe à vocação e nem ao domínio de um conjunto de técnicas aprendidas em um curso de formação, mas sim a uma trama de extrema complexidade. Tendo em vista a relevância dessa temática, empreendemos uma pesquisa de cunho bibliográfico, ancorada em teóricos como Nóvoa (1995), Gauthier (1998), Veiga (2008), Tardif (2012), dentre outros, por possuírem relevantes estudos sobre essa temática. Os resultados nos mostraram que as pesquisas sobre a formação docente levam em conta a complexidade dos processos formativos e a constituição de seus saberes específicos. Contudo, na contramão das pesquisas e das atuais tendências, o atual governo brasileiro, em seu “pacote” de reformas para a educação, propõe o “notório saber”, onde para exercer o magistério bastaria a comprovação de um conhecimento de nível superior sobre determinada área, não sendo necessária a formação em nível de licenciatura para ser professor. O pressuposto da flexibilização do ingresso na carreira docente foi confirmado por meio da Lei 13.415/2017, que acrescentou ao art. 61 da Lei de Diretrizes e Bases (LDB) as questões relativas ao “notório saber”. Mesmo se restringindo ao ensino técnico, sua existência torna-se preocupante, pois abre precedentes para que essa prática se estenda às demais áreas de ensino. Por isso, concluímos que situações dessa natureza corroboram para descaracterizar a docência como profissão.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM BÁSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Expressão Católicapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectSaberes docentespt_BR
dc.subjectProfissionalização docentept_BR
dc.subject.otherFormação de professorespt_BR
dc.subject.otherLivre-Docênciapt_BR
dc.titleSaberes, formação, profissionalização ou "notório saber": o que é preciso para ser professor?pt_BR
dc.title.alternativeKnowledge, formation, professionalization or "notorious knowledge": what are the requirements for becoming a teacherpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://publicacoesacademicas.unicatolicaquixada.edu.br/index.php/rec/article/view/2158pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3161-717Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.