Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58645
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorThais Porlan de Oliveirapt_BR
dc.creatorJuliana Campos de Jesuspt_BR
dc.date.accessioned2023-09-14T00:26:43Z-
dc.date.available2023-09-14T00:26:43Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume42pt_BR
dc.citation.spage23pt_BR
dc.citation.epage33pt_BR
dc.identifier.issn2175-3520pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58645-
dc.description.abstractThe Picture Exchange Communication System (PECS) is an alternative communication system teaching to exchange figures for the items represented in cards. Many studies attempt to assess PECS effectiveness in special education, in promoting autistic communication for autistic people. The aim of this study was to define the contextual conditions under which the teaching protocol is effective, analyzing some variables to conduct its first three phases, teaching order behavior (expressing orders). Four autistic children aged between 6 and 12 years received systematic training of PECS first three phases, and the possible control variables for order acquisition were measured. The results showed that the application of PECS was effective, but there is need for description of the specific training to be used in special education. The paper discusses the need for greater identification and control variables in PECS teaching to attest its effectiveness, corroborating the need identified in the literature for further studies to evaluate the effectiveness of the Protocol.pt_BR
dc.description.resumoO Picture Exchange Communication System (PECS) é um sistema alternativo de comunicação no qual há o ensino da troca de cartões com figuras pelos itens representados nos cartões. Estudos visam avaliar seu uso na educação especial e a sua eficácia na promoção da comunicação por autistas. O objetivo deste estudo foi delimitar as condições contextuais sob as quais o protocolo de comunicação é efetivo, analisando algumas variáveis na aplicação das suas três primeiras fases, que ensinam comportamento de requisitar (emitir mandos). Quatro crianças autistas com idade entre 6 e 12 anos receberam treino sistemático das três primeiras fases do PECS, sendo documentadas as possíveis variáveis de controle para aquisição de mandos. Os resultados mostraram que a aplicação do PECS foi efetiva, porém que há necessidade de descrição das especificidades do treino para maximizar seu uso na educação. É discutida a necessidade de maior identificação e controle de variáveis no ensino do PECS para que seja atestada a sua eficácia, corroborando a necessidade identificada na literatura de mais estudos que avaliem a efetividade do protocolo.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPsicologia da Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAutismopt_BR
dc.subjectEducação especialpt_BR
dc.subjectComunicação alternativapt_BR
dc.subjectMandospt_BR
dc.subjectPECSpt_BR
dc.subject.otherTranstorno Autísticopt_BR
dc.subject.otherEducação especialpt_BR
dc.subject.otherComunicaçãopt_BR
dc.titleAnálise de sistema de comunicação alternativa no ensino de requisitar por autistaspt_BR
dc.title.alternativeAnalysis of an alternative communicative training for teaching request to autisticpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.pucsp.br/index.php/psicoeduca/article/view/30552pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7252-3738pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Análise de sistema de comunicação alternativa no ensino de requisitar por autistas .pdf124.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.