Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58787
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Bruno Souza Lealpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9215602441698629pt_BR
dc.contributor.referee1Elton Antunespt_BR
dc.contributor.referee2Regina Helena Alves da Silvapt_BR
dc.contributor.referee3Ana Paula Goulart Ribeiropt_BR
dc.creatorLuciana Amormino Fonsecapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7590061302048746pt_BR
dc.date.accessioned2023-09-19T16:05:31Z-
dc.date.available2023-09-19T16:05:31Z-
dc.date.issued2023-07-12-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58787-
dc.description.abstractBased on five initiatives of memory regarding Belo Horizonte (MG), which we consider smaller memories with a collective nature, this study aims to develop an analytical perspective that allows an understanding of memory as a gesture, seeking to complexify the understanding of collective memory proposed by Maurice Halbwachs (1990) through the experience of the capital of Minas Gerais and its memories. To this end, we perceive these initiatives as threads and patches of a mesh with which our ragpicker-city engages – a metaphor that we attribute to the city and that also characterizes our methodological approach. It is a metaphor related to a way of engaging with memories through their fragments and traces. These initiatives appear to intend to account for a shared experience, yet they embody and reveal the temporal multiplicity that constitutes them. This multiplicity arises from a heterogeneous everyday life, entangled in conflicting and coexisting temporalities and spaces. From our perspective, these memories can be described as abigarradas, borrowing Silvia Rivera Cusicanqui's (2015; 2018) term, in which temporal and spatial dimensions are rearranged in a continuous movement that exposes the instabilities and conflicts surrounding memory and the city itself. By examining these narratives, our aim is to conceptualize memory as a gesture — a complex and multifaceted act that is imbued with ethical, aesthetic and political dimensions, in which there is liberty. This conceptualization is tied to a productive effort concerning the city, which we consider as an unsettled field characterized by contradictions, silences, and invisibilities reflected in distincts narratives, thus shaping diverse narrative identities.pt_BR
dc.description.resumoPartindo de cinco iniciativas de memória sobre Belo Horizonte (MG), que aqui consideramos memórias menores de caráter coletivo, este trabalho busca desenvolver uma perspectiva analítica que permita compreender a memória como gesto, buscando complexificar o entendimento de memória coletiva proposto por Maurice Halbwachs (1990), a partir da experiência da capital mineira com suas memórias. Para tanto, tomamos tais iniciativas como fios e retalhos de uma trama com as quais a nossa cidade-trapeira lida, imagem que atribuímos à cidade e que caracteriza também nossa abordagem metodológica, a qual se relaciona com um modo de lidar com as memórias a partir de seus fragmentos e vestígios. Essas iniciativas nos parecem pretender dar conta de um comum, mas incorporam e dão a ver a multiplicidade temporal que as constituem, haja vista que emergem de um cotidiano heterogêneo, que se vincula a tempos e espaços conflitantes e coexistentes. Trata-se, ao nosso ver, de memórias abigarradas, nos termos de Silvia Rivera Cusicanqui (2015; 2018), nas quais temporalidades e espacialidades são rearranjadas em um contínuo movimento que mostra as instabilidades e disputas sobre a memória e a própria cidade. Assim, olhando para tais narrativas, propomo-nos a pensar a memória como gesto, um ato ético, estético e político vinculado a um esforço produtivo sobre a cidade, que incorpora liberdade. Um campo não pacificado, no qual encontramos contradições, silenciamentos e invisibilidades refletidas nas diferentes narrativas sobre ela, conformando distintas identidades narrativas.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Comunicação Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relationPrograma Institucional de Internacionalização – CAPES - PrIntpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMemóriapt_BR
dc.subjectMemória Coletivapt_BR
dc.subjectNarrativapt_BR
dc.subjectCidadept_BR
dc.subjectTemporalidadespt_BR
dc.subjectCulturapt_BR
dc.subject.otherComunicação - Tesespt_BR
dc.subject.otherMemória - Tesespt_BR
dc.subject.otherCidades e vilas - Tesespt_BR
dc.subject.otherCultura - Tesespt_BR
dc.titleA memória como gesto : artesanias temporais em uma cidade-trapeirapt_BR
dc.title.alternativeThe memory as a gesture : temporal crafts in a ragpicker-citypt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1137-4388pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese A memória como gesto - Luciana Amormino.pdf9.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.