Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58803
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorBruno de Assis Freire Limapt_BR
dc.creatorMaria Cândida Trindade Costa de Seabrapt_BR
dc.date.accessioned2023-09-19T22:47:29Z-
dc.date.available2023-09-19T22:47:29Z-
dc.date.issued2016-05-19-
dc.citation.volume6pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage152pt_BR
dc.citation.epage167pt_BR
dc.identifier.issn2318-7131pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58803-
dc.description.abstractIn this paper we discuss two points: 1) how to give to the dictionay another place in the Portugueses classes, beyond your regulatory function about concepts, meanings and definitions; and 2) how to propose pedagogical reflections about the work with the genre entry to enlarge the possibilities of the teaching and learning Portuguese from texts. Therefore, we start from consultation and analysis of the entry "gypsy" in four dictionaries of different centuries. Then, we analyze the definition of "gypsy" in a remarkable novel of Brazilian literature of the century. XIX, as well as adapting the genre comics, dated century XXI. Finally, we turn to other genres that do not define themselves but which take the gypsy in any approach found in dictionaries surveyed. We looked at the treatment of this word, focusing on micro and macro-structural aspects of these texts and genres. Throughout this paper, we presented teaching suggestions from which the reader-teacher can develop strategies that ensure significant practices of classroom language.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho tem dois objetivos principais: 1) realocar o papel do dicionário nas aulas de língua portuguesa, discutindo a respeito da sua função de normatizar conceitos, significados e definições, e 2) propor reflexões pedagógicas que levem à exploração do gênero verbete de forma a ampliar as possibilidades de ensino-aprendizagem de língua portuguesa por meio de textos. Para tanto, partimos da consulta e análise do verbete “cigano” em quatro dicionários de séculos diferentes. Feito isso, analisamos a definição de “cigano” em um notável romance da literatura brasileira, do séc. XIX, bem como em sua adaptação no gênero história em quadrinhos, datada do séc. XXI. Por fim, recorremos a outros gêneros que não definem diretamente, mas que tomam o cigano em alguma abordagem encontrada nos dicionários pesquisados. Analisamos o tratamento dado ao cigano, focalizando aspectos micro e macroestruturais desses textos e gêneros. Ao longo de todo trabalho, são apresentadas sugestões didáticas a partir das quais o leitor-professor pode desenvolver estratégias que garantam práticas significativas de linguagem em sala de aula.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofGláuks: Revista de Letras e Artespt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDicionáriopt_BR
dc.subjectGênero verbetept_BR
dc.subjectAulas de Língua Portuguesapt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa - Dicionáriospt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa - Estudo e ensinopt_BR
dc.titleO gênero verbete em sala de aula, ou, Por que usar o dicionário nas aulas de língua portuguesa?pt_BR
dc.title.alternativeThe entry gender in the classroom, or, Why do we need to use the dictionary in the Portugueses classes?pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.revistaglauks.ufv.br/Glauks/issue/view/14pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7526-1921pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4827-0635pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.