Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/58862
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Alunos e professores como atores centrais: discussões e dimensões das relações no processo de ensino e aprendizado |
Other Titles: | Students and teachers as central actors: discussions and dimensions of relationships in the teaching and learning process |
Authors: | Simone Evangelista Fonseca Cristiana Lara Cunha Anderson Rocha de Jesus Fernandes Sabrina Espinele da Silva Antônio Artur de Souza |
Abstract: | O estudo em questão apresenta algumas discussões acerca das perspectivas teóricas sobre ensino e aprendizado bem como da prática de ambos. O trabalho ressalta aindao papel e importância dos alunos e professores como atores centrais para os quais as diversas atividades desenvolvidas se voltam. O objetivo consiste em apresentar a temática problematizando a postura de ambos para concretização das propostas, além de apresentar ainda algumas dimensões externas que envolvem alunos e professores que podem influenciá-los enquanto atores centrais do processo de ensino e aprendizado. Conclui-se que a atuação conjunta de alunos e professores consiste em determinante fundamentaldo sucesso de processos de ensino e aprendizado. Sendo ainda que a prática mais libertadora nos sistemas de trocas de conhecimento contribui para uma emancipação social dos indivíduos. Embora tal prática não signifique um rompimento completo com sistemas educacionais tradicionais. |
Abstract: | The present study presents some discussions about the theoretical perspectives on teaching and learning as well as the practice of both. The work also emphasizes the role and importance of students and teachers as central actors for whom the various activities are developed. The objective is to present the thematic problematizing the posture of both to materialize the proposals, besides presenting some external dimensions that involve students and teachers that can influence them as central actors of the process of teaching and learning. It is concluded that the joint action of students and teachers is a fundamental determinant of the success of teaching and learning processes. Moreover, the most liberating practice in knowledge exchange systems contributes to the social emancipation of individuals. Although these practice doesn’t means a complete disruption with traditional educational systems. |
Subject: | Ensino Aprendizagem |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | ENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA PRODUÇÃO FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVAS FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.34117/bjdv5n2-1110 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/58862 |
Issue Date: | 2019 |
metadata.dc.url.externa: | https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/1110 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Brazilian Journal of Development |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Alunos e professores como atores centrais.pdf | 1.89 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.