Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58862
Type: Artigo de Periódico
Title: Alunos e professores como atores centrais: discussões e dimensões das relações no processo de ensino e aprendizado
Other Titles: Students and teachers as central actors: discussions and dimensions of relationships in the teaching and learning process
Authors: Simone Evangelista Fonseca
Cristiana Lara Cunha
Anderson Rocha de Jesus Fernandes
Sabrina Espinele da Silva
Antônio Artur de Souza
Abstract: O estudo em questão apresenta algumas discussões acerca das perspectivas teóricas sobre ensino e aprendizado bem como da prática de ambos. O trabalho ressalta aindao papel e importância dos alunos e professores como atores centrais para os quais as diversas atividades desenvolvidas se voltam. O objetivo consiste em apresentar a temática problematizando a postura de ambos para concretização das propostas, além de apresentar ainda algumas dimensões externas que envolvem alunos e professores que podem influenciá-los enquanto atores centrais do processo de ensino e aprendizado. Conclui-se que a atuação conjunta de alunos e professores consiste em determinante fundamentaldo sucesso de processos de ensino e aprendizado. Sendo ainda que a prática mais libertadora nos sistemas de trocas de conhecimento contribui para uma emancipação social dos indivíduos. Embora tal prática não signifique um rompimento completo com sistemas educacionais tradicionais.
Abstract: The present study presents some discussions about the theoretical perspectives on teaching and learning as well as the practice of both. The work also emphasizes the role and importance of students and teachers as central actors for whom the various activities are developed. The objective is to present the thematic problematizing the posture of both to materialize the proposals, besides presenting some external dimensions that involve students and teachers that can influence them as central actors of the process of teaching and learning. It is concluded that the joint action of students and teachers is a fundamental determinant of the success of teaching and learning processes. Moreover, the most liberating practice in knowledge exchange systems contributes to the social emancipation of individuals. Although these practice doesn’t means a complete disruption with traditional educational systems.
Subject: Ensino
Aprendizagem
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA PRODUÇÃO
FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVAS
FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.34117/bjdv5n2-1110
URI: http://hdl.handle.net/1843/58862
Issue Date: 2019
metadata.dc.url.externa: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/1110
metadata.dc.relation.ispartof: Brazilian Journal of Development
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Alunos e professores como atores centrais.pdf1.89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.