Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58915
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAdemilson de Sousa Soarespt_BR
dc.date.accessioned2023-09-25T21:12:58Z-
dc.date.available2023-09-25T21:12:58Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume21pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage12pt_BR
dc.citation.epage20pt_BR
dc.identifier.doi10.4013/edu.2017.211.02pt_BR
dc.identifier.issn2177-6210pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58915-
dc.description.abstractThis paper discusses the concepts of childhood, ‘natality’ and education based on a dialogue with Hannah Arendt. The presentation of the thesis according to which the power of childhood resides in the force of language, sustained by authors of philosophy such as Giorgio Agamben and Walter Kohan, composes the argumentative strategy that proposes an approximation between the concept of natality formulated by Arendt and the new generations’ education process. The theoretical imprint of the study is based on a review of the literature and it seeks to articulate two distinct epistemological fields: education and philosophy. As a provisional result, it may be affirmed that, on the one hand, the birth and arrival of children in the world challenges adults to undertake the responsibility for educating them, having as its basis the freedom of will. On the other hand, it is argued that the ‘natality’ of adults may only take place when they act in a free manner in the political arena of public life.pt_BR
dc.description.resumoO trabalho discute os conceitos de infância, natalidade e educação em diálogo com Hannah Arendt. A apresentação da tese de que o poder da infância reside na força da linguagem, sustentada por autores da filosofia tais como Giorgio Agamben e Walter Kohan, compõe a estratégia argumentativa que propõe uma aproximação entre o conceito de natalidade formulado por Arendt e o processo de educação das novas gerações. O estudo é de cunho teórico, com base em revisão da literatura e busca articular educação e filosofia, campos epistemológicos distintos. Como resultado provisório, afirma-se, por um lado, que o nascimento e a chegada das crianças ao mundo desafia os adultos, que devem assumir a responsabilidade de educá-las, tendo como fundamento a liberdade da vontade. Por outro lado, argumenta-se que a natalidade dos adultos somente pode acontecer quando eles agirem de forma livre na esfera política da vida pública.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducação Unisinospt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInfânciapt_BR
dc.subjectNatalidadept_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subject.otherInfânciapt_BR
dc.subject.otherHannah Arendtpt_BR
dc.subject.otherNatalidadept_BR
dc.subject.otherEducação de criançaspt_BR
dc.titleInfância, natalidade e educação: diálogos com hannah arendtpt_BR
dc.title.alternativeChildhood, natality and education: a dialogue with Hannah Arendtpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2017.211.02pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4056-1203pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Infância, natalidade e educação diálogos com Hannah Arendt.pdf297.5 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.