Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58926
Type: Monografia (especialização)
Title: As feiras de ciências como alternativa para a construção de conhecimento científico
Other Titles: The science fairs as an alternative for the construction of scientific knowledge
Authors: Larissa de Souza Lobo
First Advisor: Marina Assis Fonseca
First Referee: Elaine Soares França
Abstract: A Feira de Ciências é considerada uma grande aliada ao Ensino de Ciências, pois possibilita uma aprendizagem diferenciada, capaz de promover a construção do conhecimento científico. Desta forma, o presente estudo de caso tem o intuito de avaliar o desenvolvimento de uma Feira de Ciências com alunos da Educação Básica e sua contribuição nos processos de ensino-aprendizagem da alfabetização científica. A pesquisa foi realizada com alunos do 6º ano do Ensino Fundamental – Anos Finais de uma escola particular da região metropolitana de Belo Horizonte/MG. Nessa perspectiva, o projeto foi desenvolvido em seis etapas, analisadas por meio de uma abordagem qualitativa. Com base nos dados obtidos, constatou-se que a inserção de abordagens pedagógicas alternativas contribui de forma significativa na aprendizagem de conhecimentos científicos e possibilita a divulgação científica através do exercício da capacidade comunicativa.
Abstract: The Science Fair is considered a great ally of Science Education, because it enables differentiated learning, capable of promoting the construction of scientific knowledge. This way, the present case study deals with the purpose of reporting the development of a Science Fair with Basic Education students and it is contribution to the teaching-learning process of scientific literacy. The research was carried out with students of the 6th year of Elementary School - Final Year of a private school in the metropolitan region of Belo Horizonte/MG. In this perspective, the project was developed in six stages, it is analyzed through a qualitative approach. Based on the data obtained, it was found that the insertion of alternative pedagogical approaches significantly contributes to the learning of scientific knowledge and enables scientific dissemination through the exercise of communicative capacity.
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
metadata.dc.publisher.program: Curso de Especialização em Educação em Ciências
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/58926
Issue Date: 25-Mar-2023
Appears in Collections:Especialização em Educação em Ciências

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabalho Final - Larissa de Souza Lobo -.pdfMONOGRAFIA - CECi1.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.