Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/58928
Type: | Monografia (especialização) |
Title: | Sequência didática investigativa: uma atividade experimental sobre vitamina C |
Authors: | Danilo Vasconcelos de Morais |
First Advisor: | Rosiane Resende Leite |
First Referee: | Leonardo Oliveira Barbosa |
Abstract: | O presente estudo tem como objetivo principal compreender as contribuições do ensino de Ciências por investigação na apropriação de uma atividade experimental sobre a presença de vitamina C em sucos prontos para beber comercializados no mercado. A fim de alcançar o objetivo proposto, foi realizada uma pesquisa qualitativa por meio da pesquisa-ação. Aplicou-se a metodologia ativa, conhecida como rotação por estações, para que o tema sobre a vitamina C fosse contextualizado e, além disso, os estudantes pudessem compreender sobre o seu uso pela indústria alimentícia. Além do mais, aplicou-se uma aula expositiva e dialógica para abordar os conceitos fundamentais para a apropriação posterior da atividade experimental. Por fim, o desenvolvimento da atividade experimental por meio da técnica de iodometria. Esse teste baseia-se em uma reação química que ocorre entre o iodo e o ácido ascórbico (vitamina C). As atividades desenvolvidas com o tema proposto se revelaram bem-sucedidas, pois os estudantes mostraramse participativos, motivados, o que provavelmente foi um agente facilitador para a compreensão do conteúdo estudado. |
Abstract: | The main purpose of this study is to understand the contributions of inquiry-based science teaching in the appropriation of an experimental activity about the presence of vitamin C in ready-to-drink juices sold in the market. In order to achieve the proposed objective, a qualitative research was carried out by means of action research. The active methodology, known as rotation by stations, was applied so that the theme of vitamin C could be contextualized and, furthermore, so that the students could understand about its use by the food industry. Moreover, an expository and dialogical class was applied to address the fundamental concepts for the subsequent appropriation of the experimental activity. Finally, the development of the experimental activity through the iodometry technique. This test is based on a chemical reaction that occurs between iodine and ascorbic acid (vitamin C). The activities developed with the proposed theme proved to be successful, because the students were participatory and motivated, which was probably a facilitating agent for the understanding of the content studied. |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO |
metadata.dc.publisher.program: | Curso de Especialização em Educação em Ciências |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/58928 |
Issue Date: | 25-Mar-2023 |
Appears in Collections: | Especialização em Educação em Ciências |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TCC - Danilo Morais.pdf | 867.19 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.