Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59137
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorIsabela Costa Dominicipt_BR
dc.creatorMaria de Fátima Cardoso Gomespt_BR
dc.creatorVanessa Ferraz Almeida Nevespt_BR
dc.date.accessioned2023-10-04T19:17:28Z-
dc.date.available2023-10-04T19:17:28Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume29pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage15pt_BR
dc.citation.epage40pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0113pt_BR
dc.identifier.issn1980-6248pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59137-
dc.description.abstractThis article aims to analyze the meanings attributed to written language in the journey of two five-year-old children in Early Childhood Education. A participant observation, comprising interviews, notes and video recording, was conducted to investigate and analyze data. The research was guided by the ontological and epistemological perspectives of Cultural-Historical Psychology and Educational Ethnography. The analysis of these children’s journeys makes it possible to claim that the processes of appropriation of the written language involve cognitive and affective aspects, the interaction with cultural artifacts and people, and lived experiences.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo tem como objetivo analisar os sentidos e os significados atribuídos à linguagem escrita na trajetória de duas crianças de 5 anos em uma turma de Educação Infantil. Para a investigação e a análise dos dados, foi realizado um estudo de caso e a observação participante, como anotações em caderno de campo, entrevista com os participantes e videogravação. Fundamentam essa investigação os pressupostos da Psicologia Histórico-Cultural e da Etnografia em Educação. A análise dessas trajetórias permitiu argumentar que os processos de apropriação da linguagem escrita envolvem aspectos cognitivos e afetivos, interação com artefatos culturais e vivências socioculturais.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPro-Posiçõespt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectAfetividadept_BR
dc.subjectCogniçãopt_BR
dc.subject.otherEducação infantilpt_BR
dc.subject.otherAfeto (psicologia)pt_BR
dc.subject.otherCogniçãopt_BR
dc.title“Por que aprender a ler?”: afeto e cognição na Educação Infantilpt_BR
dc.title.alternativeWhy learn how to read? affection and cognition in Early Childhood Educationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/pp/a/8z3cfHmdHQCcF7L4k7HzCGk/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3975-4101pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6881-3193pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4094-3639pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
“Por que aprender a ler_”_ afeto e cognição na Educação Infantil.pdf489.62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.