Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59152
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorPaulo Robeto da Silva Juniorpt_BR
dc.creatorClaudia Andréa Mayorga Borgespt_BR
dc.date.accessioned2023-10-04T19:32:22Z-
dc.date.available2023-10-04T19:32:22Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume28pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage298pt_BR
dc.citation.epage308pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1807-03102016aop001pt_BR
dc.identifier.issn1807-0310pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59152-
dc.description.abstractThis paper discusses the experiences, the individual/subjective spheres, collective/social, professional, generational and social class experienced by poor young people that participate in programs of professional learning. We point out how the generational and social class hierarchies make poor youth become target of several aimed at integrating them and adapt them to a specific model of society, making them a field of social intervention, on which various social actors operating in regular direction and to conform juvenile experiments. The analyzes show how these hierarchies of subordination build places for young people within the training institutions, the workplace and society. The right to work is taken as the lack of working poor youth within programs of professional learning with a view to the salvation of the poor youth, creating for them the greatest contributions that future gifts in their lives, within a horizon towards new life trajectories.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo visa discutir as experiências, nos âmbitos individual/subjetivo, coletivo/social, profissional, geracional e de classe social, vivenciadas por jovens pobres que participam de programas de aprendizagem profissional. Apontamos como as hierarquias geracional e de classe social tornam estes jovens alvo de diversas ações que visam integrá-los e adaptá-los a um modelo específico de sociedade, tornando-os um campo de intervenção social, sobre o qual vários atores da sociedade atuam no sentido regular e conformar as experiências juvenis. As análises apontam como estas hierarquias constroem lugares de subordinação para os jovens dentro das instituições de formação, nos locais de trabalho e na sociedade. O direito ao trabalho é tomado como trabalho da carência do jovem pobre dentro dos programas de aprendizagem profissional, numa perspectiva de salvação deste jovem, gerando para ele maiores contribuições presentes do que futuras em suas vidas, dentro de um horizonte de instauração de novas trajetórias de vida.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPsicologia & Sociedadept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectJuventudept_BR
dc.subjectJuventude pobrept_BR
dc.subjectPolíticas públicas de trabalho e empregopt_BR
dc.subject.otherAdolescentept_BR
dc.subject.otherJovens pobrespt_BR
dc.subject.otherAprendizespt_BR
dc.titleExperiências de jovens pobres participantes de programas de aprendizagem profissionalpt_BR
dc.title.alternativeExperiences of poor youth participants of professional learning programspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/psoc/a/X7n6pyVFLwLZbpZqN3J4xqN/?lang=pt#pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1728-0726pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Experiências de jovens pobres participantes de programas de aprendizagem profissional .pdf258.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.