Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59277
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAdemilson de Sousa Soarespt_BR
dc.date.accessioned2023-10-09T17:19:18Z-
dc.date.available2023-10-09T17:19:18Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume36pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage19pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/0104-4060.64831pt_BR
dc.identifier.issn1984-0411pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59277-
dc.description.abstractThe article presents a bibliographic memory of research for, with and about child, childhood and early childhood education, indicating authors and articles considered epistemological assumptions of this emerging research field. Without claiming to be an exhaustive analysis, the text exposes the prevailing references among researchers through a theoretical-bibliographic survey based on all references used between 2006 and 2016. From the search words “children,” “childhood” and “early childhood education” we catalogued in the database all bibliographic sources cited in theses, dissertations, journal articles, and full studies presented at the annual meetings of the Brazilian Association of Graduate Studies and Research in Education (ANPEd) available online. A thorough examination of all the material revealed the authors and texts most often cited by researchers. As a result, a diversity of theoretical and methodological contributions is evidenced as the epistemic base of the bibliographic memory of this research field.pt_BR
dc.description.resumoO artigo apresenta uma memória bibliográfica das pesquisas para, com e sobre criança, infância e educação infantil, apontando autores e textos assumidos como pressupostos epistemológicos desse emergente campo de investigação. Sem a pretensão de fazer análise exaustiva, o texto expõe as referências predominantes entre os pesquisadores por meio de uma pesquisa teórica e bibliográfica construída com base em todas as referências utilizadas entre os anos de 2006 e 2016. A partir dos termos “criança”, “infância” e “educação infantil” foram catalogadas em bancos de dados todas as fontes bibliográficas citadas em dissertações, teses, artigos de revistas e trabalhos completos apresentados nas reuniões anuais da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (Anped) disponíveis on-line. Após o exame de todo o material, foram identificados autores e textos mais citados pelos pesquisadores. Como resultado, fica evidenciada uma diversidade de aportes teóricos e metodológicos como base epistêmica da memória bibliográfica desse campo de pesquisa.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducar em Revistapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCriançapt_BR
dc.subjectInfânciapt_BR
dc.subjectEducação Infantilpt_BR
dc.subjectPressupostos Epistemológicospt_BR
dc.subjectMemória bibliográficapt_BR
dc.subject.otherEducação infantilpt_BR
dc.subject.otherCriançaspt_BR
dc.subject.otherInfânciapt_BR
dc.titleCriança, infância e educação infantil: pressupostos das pesquisaspt_BR
dc.title.alternativeChild, childhood and early childhood education: research assumptionspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/er/a/DMMcHwJ45LWkkdKLmxxxynk/pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4056-1203pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Criança, infância e educação infantil.pdf417.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.