Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/59277
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Criança, infância e educação infantil: pressupostos das pesquisas |
Other Titles: | Child, childhood and early childhood education: research assumptions |
Authors: | Ademilson de Sousa Soares |
Abstract: | O artigo apresenta uma memória bibliográfica das pesquisas para, com e sobre criança, infância e educação infantil, apontando autores e textos assumidos como pressupostos epistemológicos desse emergente campo de investigação. Sem a pretensão de fazer análise exaustiva, o texto expõe as referências predominantes entre os pesquisadores por meio de uma pesquisa teórica e bibliográfica construída com base em todas as referências utilizadas entre os anos de 2006 e 2016. A partir dos termos “criança”, “infância” e “educação infantil” foram catalogadas em bancos de dados todas as fontes bibliográficas citadas em dissertações, teses, artigos de revistas e trabalhos completos apresentados nas reuniões anuais da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (Anped) disponíveis on-line. Após o exame de todo o material, foram identificados autores e textos mais citados pelos pesquisadores. Como resultado, fica evidenciada uma diversidade de aportes teóricos e metodológicos como base epistêmica da memória bibliográfica desse campo de pesquisa. |
Abstract: | The article presents a bibliographic memory of research for, with and about child, childhood and early childhood education, indicating authors and articles considered epistemological assumptions of this emerging research field. Without claiming to be an exhaustive analysis, the text exposes the prevailing references among researchers through a theoretical-bibliographic survey based on all references used between 2006 and 2016. From the search words “children,” “childhood” and “early childhood education” we catalogued in the database all bibliographic sources cited in theses, dissertations, journal articles, and full studies presented at the annual meetings of the Brazilian Association of Graduate Studies and Research in Education (ANPEd) available online. A thorough examination of all the material revealed the authors and texts most often cited by researchers. As a result, a diversity of theoretical and methodological contributions is evidenced as the epistemic base of the bibliographic memory of this research field. |
Subject: | Educação infantil Crianças Infância |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.1590/0104-4060.64831 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/59277 |
Issue Date: | 2020 |
metadata.dc.url.externa: | https://www.scielo.br/j/er/a/DMMcHwJ45LWkkdKLmxxxynk/ |
metadata.dc.relation.ispartof: | Educar em Revista |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Criança, infância e educação infantil.pdf | 417.65 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.