Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59295
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorValdeni da Silva Reispt_BR
dc.creatorIsabela de Oliveira Campospt_BR
dc.date.accessioned2023-10-09T20:16:10Z-
dc.date.available2023-10-09T20:16:10Z-
dc.date.issued2021-07-17-
dc.citation.volume11pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage190pt_BR
dc.citation.epage211pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.4025/imagenseduc.v11i2.54454pt_BR
dc.identifier.issn2179-8427pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59295-
dc.description.abstractThis paper aims to address the possible implications of the closeness between university and school based on the premise of “becoming presence” (Biesta, 2017) of the higher education in the school context. In this qualitative study, we introduce the extension project “UNISALE University-School Partnership” and focus on the events around the presence of a Project member at a school. Supported by principles and procedures of discourse analysis, interviews and narratives generated by the participating teacher and the researcher's field notes were analyzed. We observed contradictory discourses that move between the qualification (admiration) and the disqualification (skepticism) of the university's work, unveiling a distant and fruitless relationship between the institutions. At the same time, we capture possibilities of rehistorization (Reis et al., 2019) of these discourses, relationships and representations through the university physical presence at the school. We therefore understand the development of a genuinely collaborative university-school partnership that integrates research-teaching-extension and supports the re-signification of the relationships and representations between members of the university and the school community as well as the discourses that permeate thempt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho objetiva abordar as possíveis implicações da aproximação da universidade e a escola básica, partindo do pressuposto do “tornar-se presença” (Biesta, 2017) da instituição de ensino superior, no contexto escolar. Neste estudo, de cunho qualitativo, apresentamos o projeto de extensão “UNISALE Parceria Universidade-Escola”, enfocando os desdobramentos da presença de uma bolsista desse projeto em uma escola. Apoiados em princípios e procedimentos da análise de discurso, analisaremos entrevistas e narrativas geradas pela professora participante e notas de campo da pesquisadora. Apreendemos fios tecidos entre discursos contraditórios, que transitam entre a qualificação (admiração) e a desqualificação (ceticismo) do trabalho da universidade, desvelando uma relação distante e infrutífera entre as instituições. Ao mesmo tempo, capturamos possibilidades de rehistorização (Reis et al., 2019) desses discursos, relações e representações, pela presença física da universidade na escola. Defendemos, assim, o desenvolvimento de uma parceria universidade-escola genuinamente colaboradora, que integre pesquisa-ensino-extensão e favoreça a ressignificação das relações e representações entre os membros da universidade e da comunidade escolar, assim como os discursos que os perpassam.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Imagens da Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectParceria universidade-escolapt_BR
dc.subjectTrabalho colaborativopt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectPesquisa-ensino-extensãopt_BR
dc.subject.otherExtensão universitariapt_BR
dc.subject.otherProfessores - Formaçãopt_BR
dc.subject.otherCooperação universitáriapt_BR
dc.subject.otherEducação de basept_BR
dc.title"Onde está a universidade?" Do discurso da (des)qualificação à presença colaboradorapt_BR
dc.title.alternative“Where is the university?” From the (dis)qualification discourse to the collaborative presencept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1497-6800pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3480-7972pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Onde está a universidade Do discurso da (des)qualificação à presença colaboradora.pdf445.45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.