Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59317
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorEvelise Amgarten Quitzaupt_BR
dc.creatorAndrea Morenopt_BR
dc.date.accessioned2023-10-09T22:51:04Z-
dc.date.available2023-10-09T22:51:04Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume37pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage12pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/0104-4060.80259pt_BR
dc.identifier.issn1984-0411pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59317-
dc.description.abstractSince the 1980s, the body is being consolidated as an object of study in humanities, including history, especially among those adept at cultural history. The debates generated by the so-called “corporeal turn” echoed powerfully in areas like the history of education and the history of physical education, sports, and amusements. This scholarship has focused on issues like the different practices and prescriptions developed in modern Western societies to educate the body. The notion of education of the body has been used by numerous scholarship programs, allowing new interrogations over various research objects, such as handbooks on gymnastics and sports, handbooks on painting, curricula of teacher training programs, or even outdoor games and amusements. This introductory text briefly discusses this incorporation of the body as an object of study in the history of education, sports, and amusements, indicating its consolidation process and potentials for these areas.pt_BR
dc.description.resumoDesde os anos 1980, o corpo vem se consolidando como um objeto de estudo das ciências humanas, inclusive da história, entre os adeptos da história cultural. As discussões geradas pelo chamado “giro corporal” ecoaram especialmente em áreas como a história da educação e história da educação física, do esporte e dos divertimentos, que direcionaram suas atenções para questões sobre como diferentes práticas e prescrições se desenvolveram, na sociedade ocidental moderna, com a finalidade de educar o corpo. A noção de educação do corpo, mobilizada em diferentes investigações, tem permitido novas interrogações sobre os mais diversos objetos de pesquisa, como manuais de ginástica e esporte, manuais de pintura, currículos de formação docente, ou mesmo os jogos e divertimentos ao ar livre. Neste texto introdutório, discutimos brevemente esta incorporação do corpo como objeto de estudos da história da educação, do esporte e dos divertimentos, indicando seu processo de consolidação e potencialidades para estes campos.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducar em Revistapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHistóriapt_BR
dc.subjectCorpopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherCorpopt_BR
dc.subject.otherHistóriapt_BR
dc.titleApresentação - História da educação do corpo: pesquisas para uma noção em construçãopt_BR
dc.title.alternativePresentation – History of the education of the body: research for a developing notionpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/er/a/9JYTdqtxkv6ggQKM5sH5zfj/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9789-6488pt_BR
dc.identifier.orcidhttps:// orcid.org/0000-0002-3371-0282pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.