Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59335
Type: Artigo de Periódico
Title: Educação de jovens e adultos (EJA) e educação em direitos humanos na produção materiais pedagógicos numa perspectiva intercultural.
Other Titles: Youth and adult education (EJA) and human rights education in the production of teaching materials within an intercultural perspective
Authors: Heli Sabino de Oliveira
Maria José Batista Pinto Flores
Nayara Silva Carie
Walesson Gomes da Silva
Abstract: Este artigo examina a transversalidade dos direitos humanos no “Curso de Formação Continuada em Produção de Cadernos Pedagógicos para Educação de Jovens e Adultos(EJA).” O curso teve uma abordagem freiriana e a participação de 30 professores/as da EJA, 10 estudantes de licenciaturas e 04 professoras/es do ensino superior. Na análise, recorreu-se à literatura em Direitos Humanos e educação, assim como aos estudos da pedagogia decolonial, da interculturalidade e da interdisciplinaridade. Os resultados dos cinco cadernos pedagógicos construídos de forma coletiva evidenciaram uma interação Universidade e Educação Básica baseada na horizontalidade, uma formação contextualizada com a realidade docente e abordagem condizente com às especificidades da EJA. Consideramos a educação em direitos humanos na EJA como fundamental para a construção de educação pública, laica e plural, portanto, emancipatória e em prol de uma sociedade justa e democrática.
Abstract: This paper addresses the transversality of human rights in the course “Continuing Education in the Production of Teaching Materials for Youth and Adult Education (EJA)”. The course's approach was based on Freire and included 30 EJA teachers, 10 undergraduate students and 4 university professors. The analysis used literature on human rights and education as well as studies on decolonial pedagogy, interculturality and interdisciplinarity. The results of the five collectively elaborated teaching materials showed an interaction between University and Basic Education based on horizontality, a contextualized training with the teaching reality and an approach consistent with the specificities of EJA. Human rights education in EJA were considered to be fundamental for the construction of a public, secular and plural education and, therefore, emancipatory and favoring a fair and democratic society.
Subject: Educação multicultural
Direitos Humanos
Educação jovens e adultos
Professores - Formação
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR
FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO
FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2021.57804
URI: http://hdl.handle.net/1843/59335
Issue Date: 28-Sep-2021
metadata.dc.url.externa: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/e-mosaicos/article/view/57804
metadata.dc.relation.ispartof: E-Mosaicos
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.