Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59335
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorHeli Sabino de Oliveirapt_BR
dc.creatorMaria José Batista Pinto Florespt_BR
dc.creatorNayara Silva Cariept_BR
dc.creatorWalesson Gomes da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2023-10-09T23:13:25Z-
dc.date.available2023-10-09T23:13:25Z-
dc.date.issued2021-09-28-
dc.citation.volume10pt_BR
dc.citation.issue24pt_BR
dc.citation.spage213pt_BR
dc.citation.epage229pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2021.57804pt_BR
dc.identifier.issn2316-9303pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59335-
dc.description.abstractThis paper addresses the transversality of human rights in the course “Continuing Education in the Production of Teaching Materials for Youth and Adult Education (EJA)”. The course's approach was based on Freire and included 30 EJA teachers, 10 undergraduate students and 4 university professors. The analysis used literature on human rights and education as well as studies on decolonial pedagogy, interculturality and interdisciplinarity. The results of the five collectively elaborated teaching materials showed an interaction between University and Basic Education based on horizontality, a contextualized training with the teaching reality and an approach consistent with the specificities of EJA. Human rights education in EJA were considered to be fundamental for the construction of a public, secular and plural education and, therefore, emancipatory and favoring a fair and democratic society.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo examina a transversalidade dos direitos humanos no “Curso de Formação Continuada em Produção de Cadernos Pedagógicos para Educação de Jovens e Adultos(EJA).” O curso teve uma abordagem freiriana e a participação de 30 professores/as da EJA, 10 estudantes de licenciaturas e 04 professoras/es do ensino superior. Na análise, recorreu-se à literatura em Direitos Humanos e educação, assim como aos estudos da pedagogia decolonial, da interculturalidade e da interdisciplinaridade. Os resultados dos cinco cadernos pedagógicos construídos de forma coletiva evidenciaram uma interação Universidade e Educação Básica baseada na horizontalidade, uma formação contextualizada com a realidade docente e abordagem condizente com às especificidades da EJA. Consideramos a educação em direitos humanos na EJA como fundamental para a construção de educação pública, laica e plural, portanto, emancipatória e em prol de uma sociedade justa e democrática.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofE-Mosaicospt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEJApt_BR
dc.subjectEducação em Direitos Humanospt_BR
dc.subjectMateriais Pedagógicospt_BR
dc.subjectFormação Continuadapt_BR
dc.subjectInterculturalidadept_BR
dc.subject.otherEducação multiculturalpt_BR
dc.subject.otherDireitos Humanospt_BR
dc.subject.otherEducação jovens e adultospt_BR
dc.subject.otherProfessores - Formaçãopt_BR
dc.titleEducação de jovens e adultos (EJA) e educação em direitos humanos na produção materiais pedagógicos numa perspectiva intercultural.pt_BR
dc.title.alternativeYouth and adult education (EJA) and human rights education in the production of teaching materials within an intercultural perspectivept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/e-mosaicos/article/view/57804pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2097-0402pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5268-645Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9805-3917pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0263-7318pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.