Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/59335
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Educação de jovens e adultos (EJA) e educação em direitos humanos na produção materiais pedagógicos numa perspectiva intercultural. |
Other Titles: | Youth and adult education (EJA) and human rights education in the production of teaching materials within an intercultural perspective |
Authors: | Heli Sabino de Oliveira Maria José Batista Pinto Flores Nayara Silva Carie Walesson Gomes da Silva |
Abstract: | Este artigo examina a transversalidade dos direitos humanos no “Curso de Formação Continuada em Produção de Cadernos Pedagógicos para Educação de Jovens e Adultos(EJA).” O curso teve uma abordagem freiriana e a participação de 30 professores/as da EJA, 10 estudantes de licenciaturas e 04 professoras/es do ensino superior. Na análise, recorreu-se à literatura em Direitos Humanos e educação, assim como aos estudos da pedagogia decolonial, da interculturalidade e da interdisciplinaridade. Os resultados dos cinco cadernos pedagógicos construídos de forma coletiva evidenciaram uma interação Universidade e Educação Básica baseada na horizontalidade, uma formação contextualizada com a realidade docente e abordagem condizente com às especificidades da EJA. Consideramos a educação em direitos humanos na EJA como fundamental para a construção de educação pública, laica e plural, portanto, emancipatória e em prol de uma sociedade justa e democrática. |
Abstract: | This paper addresses the transversality of human rights in the course “Continuing Education in the Production of Teaching Materials for Youth and Adult Education (EJA)”. The course's approach was based on Freire and included 30 EJA teachers, 10 undergraduate students and 4 university professors. The analysis used literature on human rights and education as well as studies on decolonial pedagogy, interculturality and interdisciplinarity. The results of the five collectively elaborated teaching materials showed an interaction between University and Basic Education based on horizontality, a contextualized training with the teaching reality and an approach consistent with the specificities of EJA. Human rights education in EJA were considered to be fundamental for the construction of a public, secular and plural education and, therefore, emancipatory and favoring a fair and democratic society. |
Subject: | Educação multicultural Direitos Humanos Educação jovens e adultos Professores - Formação |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2021.57804 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/59335 |
Issue Date: | 28-Sep-2021 |
metadata.dc.url.externa: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/e-mosaicos/article/view/57804 |
metadata.dc.relation.ispartof: | E-Mosaicos |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS (EJA) E EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS NA PRODUÇÃO DE MATERIAIS PEDAGÓGICOS NUMA PERSPECTIVA INTERCULTURAL.pdf | 223.47 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.