Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59370
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRicardo Dias de Castropt_BR
dc.creatorClaudia Andréa Mayorga Borgespt_BR
dc.date.accessioned2023-10-10T19:26:30Z-
dc.date.available2023-10-10T19:26:30Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume12pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage175pt_BR
dc.citation.epage203pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.21057/repamv12n3.2018.29803pt_BR
dc.identifier.issn1984-1639pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59370-
dc.description.abstractThis paper proposes to think how black, economically privileged subjects; position themselves in relation to affirmative actions and the democratization of public higher education. In order to reach our points of analysis, we constructed four narratives with self-declared black and middle class subjects who were involved in some anti-racist policy and / or group. What we can perceive is that the experience of being black and belonging to medium economic contexts resizes the reading about quota policies beyond reserving vacancies for popular subjects in higher education institutions. In this direction, the subjects researched situate affirmative action as an economic policy; but above all, an academic-political production that moves from the white-centered elitism of the university. The affirmative policy, thus, is read as an anti-racist project for the university and society as a whole.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo propõe pensar como sujeitos negros, economicamente privilegiados; posicionam-se em relação às ações afirmativas e a democratização do ensino superior público. Para alcançarmos os nossos pontos de análise, realizamos a construção de quatro narrativas com sujeitos autodeclarados negros e da classe média que estivessem envolvidos em alguma política e/ou grupo antirracista. O que podemos perceber é que a experiênciade ser negro e pertencer a contextos econômicos médios redimensiona a leitura sobre as políticas de cotas para além da reserva de vagas para sujeitos populares nas instituições de ensino superior. Nessa direção, os sujeitos de pesquisa situam a ação afirmativa como sendo uma política econômica; mas, sobretudo, uma produção acadêmico-política que se desloque do elitismo brancocentrado da universidade. A política afirmativa, assim, é lida enquanto um projeto antirracista para a universidade e a sociedade como um todo.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista de Estudos e Pesquisas sobre as Américaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAção afirmativapt_BR
dc.subjectNegrospt_BR
dc.subjectClasse médiapt_BR
dc.subjectUniversidadept_BR
dc.subject.otherPolítica públicapt_BR
dc.subject.otherNegro ou afro-americanopt_BR
dc.subject.otherClasse socialpt_BR
dc.subject.otherUniversidadespt_BR
dc.titleClasse média negra universitária: por um projeto de sociedade afirmativapt_BR
dc.title.alternativeUniversity black middle class: for an affirmative society projectpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.unb.br/index.php/repam/article/view/20995pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1728-0726pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Classe média negra universitária_ por um projeto de sociedade afirmativa .pdf350.93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.