Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59400
Type: Artigo de Periódico
Title: Organizational determinants and idiosyncrasies of firms? absorptive capacity in a developing country
Authors: André Luiz da Silva Teixeira
Márcia Siqueira Rapini
Thiago Caliari
Abstract: This article analyses the idiosyncrasies and organizational determinants of the absorptive capacity (AC) of firms located in a developing country. Theoretically, this article characterizes a ‘vicious circle of limited AC’ in Latin American firms. Empirically, the Brazilian Innovation Survey (2011 and 2014) is employed to analyze the role of organizational innovation and different innovative efforts to build two types of AC: (1) academic AC (to absorb knowledge from universities or research institutes); (2) market AC (to absorb knowledge from suppliers, clients, or competitors). The main results indicate that firms develop both types of AC through training and acquisition of external Research and Development (R&D), instead of expenditure on internal R&D; academic AC is also built by external relationships and the firms’ researchers’ skills, while market AC is primarily affected by better internal knowledge diffusion. These results qualify the generic argument of limited AC for firms in a Latin American context.
Abstract: Este artigo analisa as idiossincrasias e os determinantes organizacionais da capacidade de absorção (CA) de empresas localizadas em um país em desenvolvimento. Teoricamente, este artigo caracteriza um “círculo vicioso de CA limitada” nas empresas latino-americanas. Empiricamente, a Pesquisa Brasileira de Inovação (2011 e 2014) é empregada para analisar o papel da inovação organizacional e de diferentes esforços inovadores para construir dois tipos de CA: (1) CA acadêmico (para absorver conhecimento de universidades ou institutos de pesquisa); (2) CA de mercado (para absorver conhecimento de fornecedores, clientes ou concorrentes). Os principais resultados indicam que as empresas desenvolvem ambos os tipos de CA através de formação e aquisição de Investigação e Desenvolvimento (I&D) externos, em vez de despesas em I&D interno; A CA acadêmica também é construída por relacionamentos externos e pelas habilidades dos pesquisadores das empresas, enquanto a CA de mercado é afetada principalmente por uma melhor difusão interna do conhecimento. Estes resultados qualificam o argumento genérico de CA limitada para empresas num contexto latino-americano.
Subject: Brasil
Paises em desenvolvimento
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ECONÔMICAS
Rights: Acesso Restrito
metadata.dc.identifier.doi: 10.1093/scipol/scaa020
URI: http://hdl.handle.net/1843/59400
Issue Date: 2020
metadata.dc.url.externa: http://https://doi.org/10.1093/scipol/scaa020
metadata.dc.relation.ispartof: Science and Public Policy
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