Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59424
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRebeca Lloyd Gonçalvespt_BR
dc.creatorLicinia Maria Correapt_BR
dc.date.accessioned2023-10-11T22:10:23Z-
dc.date.available2023-10-11T22:10:23Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume1pt_BR
dc.citation.issue34pt_BR
dc.citation.spage167pt_BR
dc.citation.epage184pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5585/dialogia.n34.16706pt_BR
dc.identifier.issn1983-9294pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59424-
dc.description.abstractThis article discusses the possibilities of narrative interview as a theoretical-methodological resource in qualitative research. The reflections raised come from the research that resulted in the master'sthesis in which the author positions her readings about the representations constructed by adolescents in compliance with socio-educational measures. The investigative path and continuous exercises that intended to translate with intelligibility that the adolescents surveyed brought in their narratives are reported. The use of narrative interviews was guided by the need to understand how adolescents (re)meant compliance with the socio-educational measure. Focusing on the unique experiences of each adolescent, it was observed that narratives provoke changes in the ways in which the subjects understand themselves, others and, for this reason, are important strategies that cause reflection in a emancipatory perspective and youth protagonism. It was concluded that this methodology allowed the approximation between the researcher and adolescents, evidencing the subjective dimension in the narrative process.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo discute as possibilidades da entrevista narrativa como recurso teórico-metodológico na pesquisa qualitativa em que a autora posiciona suas leituras acerca das representações construídas por adolescentes em cumprimento de medida socioeducativa. Relata-se o percurso investigativo e os exercícios contínuos que intencionaram traduzir com inteligibilidade o que as adolescentes pesquisadas trouxeram nas suas narrativas. A utilização das entrevistas narrativas orientou-se pela necessidade de compreender como as adolescentes (re)significavam o cumprimento da medida socioeducativa. Focalizando as experiências singulares de cada adolescente, observou-se que as narrativas provocam mudanças nas formas como os sujeitos compreendem a si próprios, aos outros e, por este motivo, são importantes estratégias causadoras de reflexão numa perspectiva emancipatória e de protagonismo juvenil. Conclui-se que essa metodologia possibilitou a aproximação entre a pesquisadora e as adolescentes, evidenciando a dimensão subjetiva no processo narrativo.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofDialogiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEntrevista narrativapt_BR
dc.subjectPesquisa qualitativapt_BR
dc.subjectAdolescentespt_BR
dc.subjectMedidas socioeducativaspt_BR
dc.subject.otherAdolescentept_BR
dc.subject.otherMedida socioeducativapt_BR
dc.subject.otherAdolescente institucionalizadopt_BR
dc.subject.otherNarrativa Pessoalpt_BR
dc.subject.otherPesquisa Qualitativapt_BR
dc.titleNarrativas e tessituras adolescentes: metodologia e desafios de uma pesquisa(dora)pt_BR
dc.title.alternativeNarratives and adolescent tessituras: methodology and challenges of a researcherpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/16706pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1542-539Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0662-7229pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Narrativas e tessituras adolescentes_ metodologia e desafios de uma pesquisa(dora).pdf284.03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.