Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59659
Type: Artigo de Periódico
Title: Capacidade absortiva de empresas que interagem com universidades no Brasil
Other Titles: Absorptive capacity of firms that interact with universities in Brazil
Authors: André Luiz da Silva Teixeira
Daniel Paulino Teixeira Lopes
Christoffer Alex Souza Pinto
Janaina Ruffoni
Márcia Siqueira Rapini
Abstract: O objetivo deste artigo é realizar uma análise do efeito de determinantes organizacionais – i.e. confiança nas relações internas e externas, participação dos trabalhadores em projetos inovativos, formalizações e rotinas – sobre as dimensões da Capacidade Absortiva (CA) e o impacto destas sobre a performance inovativa de empresas que interagiram com universidades no Brasil. Aplica-se o método de Mínimos Quadrados Parciais (PLS-SEM) para analisar dados primários coletados em 2015-2016 em um survey com empresas que realizaram essa interação. Conclui-se que a CA dessas empresas é determinada por relações pessoais de confiança (interna ou externa) e não por ações internas formalizadas. Tais relações favorecem apenas as dimensões da CA potencial. Porém, apenas a capacidade de assimilação contribui para inovar em produto. Não são identificadas relações significativas entre dimensões da CA e a inovação de processo. Uma das contribuições é identificar determinantes da CA pela geração e exploração de evidências no contexto brasileiro.
Abstract: The objective of this article is to carry out an analysis of the effect of organizational determinants – that is, trust in internal and external relationships, worker participation in innovative projects, formalizations and routines – on the dimensions of Absorptive Capacity (AC) and their impact on a innovative performance of companies that interact with universities in Brazil. The Partial Least Squares method (PLS-SEM) is applied to analyze primary data available in 2015-2016 in a survey of companies that carried out this interaction. It is concluded that the AC of these companies is determined by personal relationships of trust (internal or external) and not by formalized international actions. Such relationships favor only the AC potential dimensions. However, only the assimilation capacity contributes to product innovation. No significant relationships are identified between AC dimensions and process innovation. One of the contributions is identifying determinants of AC by generating and exploring evidence in the Brazilian context.
Subject: Brasil
Universidade empresa
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ECONÔMICAS
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/59659
Issue Date: 2021
metadata.dc.url.externa: http://revista.fumec.br/index.php/pretexto/article/view/7940
metadata.dc.relation.ispartof: PRETEXTO
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7940-Texto do Artigo-25815-1-10-20210917.pdf857.44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.