Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://hdl.handle.net/1843/59728
Tipo: Artigo de Periódico
Título: Childhood, refuge and the democratic game: notes from the field
Autor(es): Rosana Kohl Bines
Mariana Braga
Liana Biar
Carolina Moulin Aguiar
Resumo: This paper discusses a number of strategies of playfulness performed by Venezuelan children in shelters for asylum seekers in Brazil. We contend that games and play may disrupt the surveillance-based humanitarian grammar enforced within border spaces, thereby inaugurating unexpected loci of vigorous political (re)imagination and democratic experimentation. We also argue that children’s play, in addition to sidestepping the predictable and tedious daily life of the camp, ascribes a range of new meanings to compulsory routines and timetables, potentially altering what Jacques Rancière termed the “landscape of the sensible”. The investigation is conducted by an interdisciplinary team of researchers associated with the Sérgio Vieira de Mello Academic Chair,acenter of studies on refuge and human rights. The study employs an ethnographically inspired methodology centered on participant and qualitative research with asylum-seeking Venezuelan children in Brazil
Abstract: Este artigo discute uma série de estratégias de ludicidade realizadas por crianças venezuelanas em abrigos para requerentes de asilo no Brasil. Afirmamos que os jogos e as brincadeiras podem perturbar a gramática humanitária baseada na vigilância aplicada nos espaços fronteiriços, inaugurando assim locais inesperados de vigorosa (re)imaginação política e experimentação democrática. Argumentamos também que as brincadeiras infantis, além de evitarem a vida quotidiana previsível e tediosa do campo, atribuem uma série de novos significados às rotinas e horários obrigatórios, alterando potencialmente o que Jacques Rancière chamou de “paisagem do sensível”. A investigação é conduzida por uma equipe interdisciplinar de pesquisadores vinculados à Cátedra Sérgio Vieira de Mello, centro de estudos sobre refúgio e direitos humanos. O estudo emprega uma metodologia de inspiração etnográfica centrada em pesquisas participantes e qualitativas com crianças venezuelanas em busca de asilo no Brasil
Assunto: Venezuela
Refugiados
Idioma: eng
País: Brasil
Editor: Universidade Federal de Minas Gerais
Sigla da Instituição: UFMG
Departamento: FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ECONÔMICAS
Tipo de Acesso: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/59728
Data do documento: 2020
metadata.dc.url.externa: https://jnp.journals.yorku.ca/index.php/default/article/view/135/130
metadata.dc.relation.ispartof: Journal of Narrative Politics
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