Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59728
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRosana Kohl Binespt_BR
dc.creatorMariana Bragapt_BR
dc.creatorLiana Biarpt_BR
dc.creatorCarolina Moulin Aguiarpt_BR
dc.date.accessioned2023-10-19T17:30:10Z-
dc.date.available2023-10-19T17:30:10Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume7pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage41pt_BR
dc.citation.epage63pt_BR
dc.identifier.issn2368-2507pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59728-
dc.description.abstractEste artigo discute uma série de estratégias de ludicidade realizadas por crianças venezuelanas em abrigos para requerentes de asilo no Brasil. Afirmamos que os jogos e as brincadeiras podem perturbar a gramática humanitária baseada na vigilância aplicada nos espaços fronteiriços, inaugurando assim locais inesperados de vigorosa (re)imaginação política e experimentação democrática. Argumentamos também que as brincadeiras infantis, além de evitarem a vida quotidiana previsível e tediosa do campo, atribuem uma série de novos significados às rotinas e horários obrigatórios, alterando potencialmente o que Jacques Rancière chamou de “paisagem do sensível”. A investigação é conduzida por uma equipe interdisciplinar de pesquisadores vinculados à Cátedra Sérgio Vieira de Mello, centro de estudos sobre refúgio e direitos humanos. O estudo emprega uma metodologia de inspiração etnográfica centrada em pesquisas participantes e qualitativas com crianças venezuelanas em busca de asilo no Brasilpt_BR
dc.description.resumoThis paper discusses a number of strategies of playfulness performed by Venezuelan children in shelters for asylum seekers in Brazil. We contend that games and play may disrupt the surveillance-based humanitarian grammar enforced within border spaces, thereby inaugurating unexpected loci of vigorous political (re)imagination and democratic experimentation. We also argue that children’s play, in addition to sidestepping the predictable and tedious daily life of the camp, ascribes a range of new meanings to compulsory routines and timetables, potentially altering what Jacques Rancière termed the “landscape of the sensible”. The investigation is conducted by an interdisciplinary team of researchers associated with the Sérgio Vieira de Mello Academic Chair,acenter of studies on refuge and human rights. The study employs an ethnographically inspired methodology centered on participant and qualitative research with asylum-seeking Venezuelan children in Brazilpt_BR
dc.languageengpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ECONÔMICASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofJournal of Narrative Politics-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectChildhoodpt_BR
dc.subjectGames and playpt_BR
dc.subjectShelterspt_BR
dc.subjectVenezuelan refugeespt_BR
dc.subjectDemocracypt_BR
dc.subject.otherVenezuelapt_BR
dc.subject.otherRefugiadospt_BR
dc.titleChildhood, refuge and the democratic game: notes from the fieldpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://jnp.journals.yorku.ca/index.php/default/article/view/135/130pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Childhood, refuge and the democratic game.pdf1.46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.