Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59748
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorEduardo Cardoso Melopt_BR
dc.creatorMarcello Peixoto Baxpt_BR
dc.creatorYuri Bento Marquespt_BR
dc.date.accessioned2023-10-19T19:41:48Z-
dc.date.available2023-10-19T19:41:48Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume11pt_BR
dc.citation.epage11pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.5380/atoz.v11i0.82607pt_BR
dc.identifier.issn2237-826Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59748-
dc.description.abstractIntroduction: the expansion of the Brazilian federal higher education networkin the last two decades was made possible, in large part, thanks to the implementation of governmental actions such as the National Student Assistance Program (PNAES). Init, budgetary resources are decentralized to educational institutions, which, in turn, are responsible for selecting those candidates who have the greatest demand for receiving socio-economic assistance. This paper proposes a differentiated approach to visualize the relationships between the data of such candidates, improving the analysis process conducted by Social Assistants. Method: a case study was carried out at the Federal Institute of MinasGerais (IFMG) to demonstrate the feasibility of implementing and using the proposed solution based on real data from the institution, collected directly from the base of applicants for socioeconomic assistance. Results: the presentation of data and relationships between entities can be better viewed by Social Workers and contribute directly to understanding the real situation of the candidates. Conclusions: analyzis of candidate in formation can benefit from the ability to build knowledge based on the visualization of data in graphs compared to that based on textual reports.pt_BR
dc.description.resumoIntrodução: A expansão da rede federal de ensino superior brasileira nas últimas duas décadas foi possível, em grande parte, graças à implementação de ações governamentais como o Programa Nacional de Assistência Estudantil (PNAES). Nele, os recursos orçamentários são descentralizados para as instituições de ensino que, por sua vez, ficam responsáveis por selecionar aqueles candidatos que apresentam maior demanda para recebimento de auxílios socioeconômicos. Este artigo propõe uma abordagem diferenciada para visualizar as relações entre os dados de tais candidatos, aprimorando o processo de análise conduzido por Assistentes Sociais. Método: Foi realizado um estudo de caso no Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG) para demonstrar a viabilidade de implementação e uso da solução proposta a partir de dados reais da instituição, coletados diretamente da base de candidatos a auxílios socioeconômicos. Resultados: A apresentação dos dados e dos relacionamentos entre as entidades podem ser melhor visualizados pelos Assistentes Sociais e contribuir diretamente para entender a real situação dos candidatos. Conclusão: A análise das informações dos candidatos pode se beneficiar da construção de conhecimentos a partir de dados organizados em grafos, em vez de representações textuais.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentECI - ESCOLA DE CIENCIA DA INFORMAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofAtoZ: novas práticas em informação e conhecimentopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectVisualização em grafospt_BR
dc.subjectGestão da informaçãopt_BR
dc.subjectAssistência estudantilpt_BR
dc.subject.otherGestão da informaçãopt_BR
dc.subject.otherPolíticas públicaspt_BR
dc.subject.otherComputaçãopt_BR
dc.titleVisualização dos dados de candidatos a auxílios socioeconômicos em grafos: estudo de caso no instituto federal de minas gerais (IFMG)pt_BR
dc.title.alternativeVisualization of candidate data for socioeconomic aid in graphs: case study at the Federal Institute of Minas Gerais(IFMG)pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/82607/45684pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1323-5859pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0503-3031pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.