Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59767
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRafael Santiago Soarespt_BR
dc.creatorPaulo Fernando Braga de Carvalhopt_BR
dc.creatorCarlos Fernando Ferreira Lobopt_BR
dc.date.accessioned2023-10-19T20:00:12Z-
dc.date.available2023-10-19T20:00:12Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume18pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage44pt_BR
dc.citation.epage64pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.35699/2237-549X.2022.41538pt_BR
dc.identifier.issn2237-549Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59767-
dc.description.abstractThe fast expansion of Distance Learning (DL) in Brazil has provoked heated discussions that go beyond those related to teaching methods and quality. The flexibility observed in the offer of courses and the variety of this modality turned distance education into an alternative for the expansion of higher education. One of the impacts of the growth of distance education is on student spatial mobility. The state of Minas Gerais showed a significant growth in DL enrollments, even higher than the national rate in the period from 2005 to 2019. This work aims to assess the expansion of the offer of higher education at a distance and the commuting of students to Belo Horizonte and to the five main regional centers in the interior of Minas Gerais, considering the flows identified in the 2010 Demographic Census. Enrollment data, flow, and distances combined with the identification of the major road axes of Minas Gerais allowed us to assess how Belo Horizonte and the other five regional centers exert their centralities in relation to distance education modality.pt_BR
dc.description.resumoA rápida expansão da Educação à Distância-EaD no Brasil tem provocado discussões acaloradas, que vão além daquelas relacionadas com os métodos de ensino e com a qualidade. A flexibilização observada para a oferta de cursos e a capilaridade desta modalidade tornaram a EaD uma alternativa para a ampliação do ensino superior. Um dos impactos do crescimento da EaD se dá na mobilidade espacial estudantil. O estado de Minas Gerais apresentou expressivo crescimento de matriculados na EaD, inclusive estando acima da taxa nacional no período de 2005 a 2019. Este trabalho se propõe a avaliar a expansão da oferta da educação superior a distância e a mobilidade pendular de estudantes para Belo Horizonte e para os cinco principais centros regionais do interior de Minas Gerais, considerando os fluxos identificados no Censo Demográfico de 2010. Os dados de matrículas, fluxos e distâncias conjugados com a identificação dos grandes eixos viários de Minas Gerais permitiram avaliar como Belo Horizonte e os outros cinco centros regionais exercem suas centralidades em relação à modalidade.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentIGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Geografiaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino superiorpt_BR
dc.subjectPendularidade de estudantespt_BR
dc.subjectCentros regionaispt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEnsino superiorpt_BR
dc.subject.otherEnsino à distânciapt_BR
dc.titleExpansão da educação superior a distância e a mobilidade pendular de estudantes para Belo Horizonte e para os cinco principais centros regionais do interior de Minas Geraispt_BR
dc.title.alternativeExpansion of distance higher education andthe pendular mobility of students to Belo Horizonte and to the five main regional centers in the interior of Minas Geraispt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/geografias/article/view/41538pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5368-8879pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.