Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59882
Type: Artigo de Periódico
Title: Políticas conservadoras no Brasil: ameaças ao direito à educação e ataques à autonomia docente
Other Titles: Conservative policies in Brazil: threats to the right to education and attacks on teacher autonomy
Authors: Dalila Andrade Oliveira
Abstract: O artigo discute algumas manifestações de políticas conservadoras no contexto escolar brasileiro que têm tentado interferir no trabalho docente. Por meio de campanhas que incitam os estudantes a vigiar seus professores contra qualquer expressão político-ideológica assim como aquelas relacionadas à gênero e sexualidade, esses movimentos têm tentado impor censura na sala de aula. O artigo procura analisar como três iniciativas recentes: o movimento Escola sem Partido, a campanha contra a chamada Ideologia de gênero e o programa de Militarização das escolas públicas têm tentado restringir a autonomia docente e colocado em risco o direito à educação, ambos garantidos em lei. O objeto em análise é autonomia docente e os fundamentos para as análises estão suportados em estudos e pesquisas desenvolvidos sobre a natureza do trabalho docente no Brasil e em outras realidades nacionais.
Abstract: The article discusses some manifestations of conservative policies in the Brazilian school context that have tried to interfere in teaching work. Through campaigns that incite students to watch their teachers against any political-ideological expression as well as those related to gender and sexuality, these movements have tried to impose censorship in the classroom. The article seeks to analyze how three recent initiatives: the Escola sem Partido, the campaign against the so-called Ideology of Gender and the program of Militarization of public schools have tried to restrict teaching autonomy and jeopardize the right to education, both guaranteed by law. The object under analysis is teaching autonomy and the foundations for the analyzes are supported by studies and research developed on the nature of teaching work in Brazil and in other national realities.
Subject: Educação
Políticas públicas
Professores
Movimento Escola Sem Partido (Brasil)
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.15366/reps2022.7.2.002
URI: http://hdl.handle.net/1843/59882
Issue Date: 2022
metadata.dc.url.externa: https://revistas.uam.es/reps/article/view/15688/14809
metadata.dc.relation.ispartof: Revista Educación, Política y Sociedad
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.