Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59885
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSuzana Dos Santos Gomespt_BR
dc.creatorSavana Diniz Gomes Melopt_BR
dc.creatorFelipe Zuritapt_BR
dc.date.accessioned2023-10-23T21:28:59Z-
dc.date.available2023-10-23T21:28:59Z-
dc.date.issued2022-03-15-
dc.citation.volume30pt_BR
dc.citation.issue31pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage12pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.14507/epaa.30.7265pt_BR
dc.identifier.issn1068-2341pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59885-
dc.description.abstractHigher education faces new challenges in current times. The university formed by a diversity of conceptions and perspectives has been suffering uncountable reforms and pressures that question its historical identity, its goals, and the meaning of the work of teaching. The solutions and recommendations of current global and national educational policies are one response for overcoming the economic crisis and are guided by a marketing and neoliberal perspective that sets the grounds for a new paradigm for the university. From this perspective, this introduction to the special issue Higher Education in Latin America in Times of Crisis addresses some themes relevant to that field of study in Brazil, Chile and Peru, such as educational policies, distance learning, finance, evaluation, teaching work and careers, and internationalization. Each theme, in its own way, questions the traditional, conservative ways of organizing higher education in each of these countries and provides guidelines for related analyses in other countries of the region. The papers that compose this issue demonstrate that higher education is immersed within a complex scenario characterized by rapid changes that have repercussions for the future of the university and of the work of teaching.pt_BR
dc.description.resumoA Educação Superior enfrenta novos desafios na contemporaneidade. A Universidade formada pela diversidade de concepções e perspectivas vem sofrendo inúmeras reformas e pressões que colocam em questão sua identidade histórica, suas finalidades e o sentido do trabalho docente. As soluções e diretrizes presentes nas políticas educacionais em curso nas esferas global e nacional são empreendidas como uma das respostas para superação da crise econômica e estão orientadas por uma perspectiva mercadológica e neoliberal que funda um novo paradigma para a universidade. Coerente com essa perspectiva, este artigo apresenta o dossiê Educação Superior na América Latina em Tempos de Crise e aborda algumas das temáticas relevantes desse campo de estudos no Brasil, Chile e Peru, entre eles, políticas educacionais; educação a distância; financiamento; avaliação; trabalho e carreira docente e internacionalização. Cada um deles, à seu modo, põe em questão formas tradicionais e conservadoras de organizar a Educação Superior no país estudado, dando sinais para as análises do tema em outros países da região. Os artigos que compõe o dossiê evidenciam que a Educação Superior está imersa em um cenário complexo, de rápidas mudanças, que trazem repercussões para o futuro da universidade e do trabalho docente.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofArquivos Analíticos de Políticas Educativaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPolíticas Educacionaispt_BR
dc.subjectEducação Superiorpt_BR
dc.subjectUniversidadept_BR
dc.subjectTrabalho Docentept_BR
dc.subject.otherEducação Superiorpt_BR
dc.subject.otherEducação e Estadopt_BR
dc.subject.otherUniversidades e faculdadespt_BR
dc.subject.otherProfessorespt_BR
dc.titleEducação Superior na América Latina em Tempos de Crisept_BR
dc.title.alternativeHigher education in Latin America in times of crisispt_BR
dc.title.alternativeLa educación superior en América Latina en tiempos de crisispt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/7265pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8660-1741pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4136-4340pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Higher education in Latin America in times of crisis.pdf340.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.