Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59885
Type: Artigo de Periódico
Title: Educação Superior na América Latina em Tempos de Crise
Other Titles: Higher education in Latin America in times of crisis
La educación superior en América Latina en tiempos de crisis
Authors: Suzana Dos Santos Gomes
Savana Diniz Gomes Melo
Felipe Zurita
Abstract: A Educação Superior enfrenta novos desafios na contemporaneidade. A Universidade formada pela diversidade de concepções e perspectivas vem sofrendo inúmeras reformas e pressões que colocam em questão sua identidade histórica, suas finalidades e o sentido do trabalho docente. As soluções e diretrizes presentes nas políticas educacionais em curso nas esferas global e nacional são empreendidas como uma das respostas para superação da crise econômica e estão orientadas por uma perspectiva mercadológica e neoliberal que funda um novo paradigma para a universidade. Coerente com essa perspectiva, este artigo apresenta o dossiê Educação Superior na América Latina em Tempos de Crise e aborda algumas das temáticas relevantes desse campo de estudos no Brasil, Chile e Peru, entre eles, políticas educacionais; educação a distância; financiamento; avaliação; trabalho e carreira docente e internacionalização. Cada um deles, à seu modo, põe em questão formas tradicionais e conservadoras de organizar a Educação Superior no país estudado, dando sinais para as análises do tema em outros países da região. Os artigos que compõe o dossiê evidenciam que a Educação Superior está imersa em um cenário complexo, de rápidas mudanças, que trazem repercussões para o futuro da universidade e do trabalho docente.
Abstract: Higher education faces new challenges in current times. The university formed by a diversity of conceptions and perspectives has been suffering uncountable reforms and pressures that question its historical identity, its goals, and the meaning of the work of teaching. The solutions and recommendations of current global and national educational policies are one response for overcoming the economic crisis and are guided by a marketing and neoliberal perspective that sets the grounds for a new paradigm for the university. From this perspective, this introduction to the special issue Higher Education in Latin America in Times of Crisis addresses some themes relevant to that field of study in Brazil, Chile and Peru, such as educational policies, distance learning, finance, evaluation, teaching work and careers, and internationalization. Each theme, in its own way, questions the traditional, conservative ways of organizing higher education in each of these countries and provides guidelines for related analyses in other countries of the region. The papers that compose this issue demonstrate that higher education is immersed within a complex scenario characterized by rapid changes that have repercussions for the future of the university and of the work of teaching.
Subject: Educação Superior
Educação e Estado
Universidades e faculdades
Professores
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO
FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.14507/epaa.30.7265
URI: http://hdl.handle.net/1843/59885
Issue Date: 15-Mar-2022
metadata.dc.url.externa: https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/7265
metadata.dc.relation.ispartof: Arquivos Analíticos de Políticas Educativas
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Higher education in Latin America in times of crisis.pdf340.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.