Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60030
Type: Artigo de Periódico
Title: Indicador de evolução da competência leitora na educaçãoespecial: uma proposta de indicador educacional
Other Titles: Reading competence evolution indicator in special education: a proposal for an educational indicator
Authors: Edlaine Souza Pereira
Luciana Mendonça Alves
Vanessa de Oliveira Martins Reis
Leticia Correa Celeste
Abstract: Introdução: a fluência de leitura é uma medida capaz de avaliar de forma objetiva o desempenho de escolares em leitura oral. Objetivo: avaliar a utilização da fluência de leitura como um indicador de competência leitora a ser utilizado na educação inclusiva. Métodos: participaram do estudo 121 escolares do 3° ao 5° ano do ensino fundamental, destes 31 escolares do público-alvo da educação especial compuseram o grupo de interesse e 90 escolares compuseram o grupo controle. Foi definido um escore Z que permitiu a realização da análise individual do desempenho dos escolares e a identificação dos possíveis déficits nas tarefas de fluência de leitura e compreensão, foi aplicado o Test t de Student para comparação dos grupos. Resultados: houve variabilidade nos desempenhos apresentados por cada subgrupo do público-alvo da educação especial. Na comparação dos dois grupos, os resultados foram superiores para o GC em todas as variáveis. Conclusão: A diversidade encontrada dentro dos subgrupos do público-alvo da educação especial mostrou que a avaliação de fluência de leitura individual é essencial tanto para pesquisas quanto para a prática pedagógica.
Abstract: Introduction: reading fl uency is a measure capable of objectively evaluating the performance of students in oral reading. Objective: to evaluate the use of reading fl uency as an indicator of reading competence to be used in inclusive education. Methods: 121 students from the 3rd to the 5th year of elementary school participated in the study. 31 of these students from the target group of special education were in the interest group and 90 students were in the control group. A Z score was defined to allow for the individual analysis of the students’ performance and the identification of possible deficits in the tasks of fluency in reading and comprehension. The Student’s t-test was carried out to compare the groups. Results: There was variability in the performances presented by each subgroup of the target group of special education. When comparing the two groups, the results were superior for the CG in all variables. Conclusion: The diversity found within the subgroups of the target audience of special education showed that the assessment of individual reading fl uency is essential for both research and pedagogical practice.
Subject: Leitura
Desempenho Acadêmico
Compreensão
Educação Especial
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: MED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: 10.1590/1678-460x20214823
URI: http://hdl.handle.net/1843/60030
Issue Date: 2022
metadata.dc.url.externa: https://dx.doi.org/10.1590/1678-460X202238248237
metadata.dc.relation.ispartof: DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.