Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60047
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLuciana Mendonça Alvespt_BR
dc.creatorRafael Teixeira Scoralick Diaspt_BR
dc.creatorJúlia Barcelos Larapt_BR
dc.creatorLuiz Felipe Dos Santospt_BR
dc.creatorLetícia Celestept_BR
dc.creatorVanessa de Oliveira Martins Reispt_BR
dc.date.accessioned2023-10-25T20:11:34Z-
dc.date.available2023-10-25T20:11:34Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume23pt_BR
dc.citation.issue6pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage10pt_BR
dc.identifier.doi10.1590/1982-0216/20212369821pt_BR
dc.identifier.issn15161846pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60047-
dc.description.abstractObjective: to analyze the consistency of responses of evaluators and to verify the usability of the perception and analysis of SOLAR (Science of Language and Reading) Methods: a non-experimental descriptive cross-sectional study. Elementary school teachers and undergraduate students of speech therapy and pedagogy participated as the judges. The judges used the SOLAR Scale as an instrument to analyze the reading fluency of twenty audios recorded by elementary school students. Usability comparisons were performed using the Kruskal Wallis test and two-by-two comparisons using the Mann Whitney test. To analyze the consistency of the responses between the judges, the calculation of the interclass correlation coefficient was used. Results: the analysis of the reliability of the answers showed an excellent intraclass correlation coefficient for all the skills of the Scale. As for the usability of the Scale, more than 80% of the participants positively evaluated the assessment. This was verified through the usability questionnaires which confirmed that it was easy to use, with clear guidelines and that users felt comfortable and confident using it. Conclusion: SOLAR obtained good results in reliability and consistency with excellent agreement between the evaluators. These results indicated satisfactory reliability of the SOLAR items and favorable qualitative ratings from userspt_BR
dc.description.resumoObjetivo: analisar a consistência de respostas entre avaliadores e verificar a usabilidade da Escala de Percepção e Análise da Fluência Leitora - SOLAR. Métodos: estudo descritivo não experimental de corte transversal. Participaram como juízes professores do Ensino Fundamental e acadêmicos de Fonoaudiologia e Pedagogia. Os juízes utilizaram como instrumento a Escala SOLAR para a análise de fluência leitora de áudios de 20 estudantes do Ensino Fundamental. A comparação da usabilidade foi realizada por meio do teste Kruskal Wallis e comparação dois a dois pelo teste Mann Whitney. Para análise da consistência de respostas entre juízes foi utilizado o cálculo do coeficiente de correlação interclasse. O nível de significância utilizado foi de 5%. Resultados: a análise da fidedignidade das respostas demonstrou coeficiente de correlação intraclasse excelente para todas as habilidades da escala. Quanto à usabilidade do instrumento, mais de 80% dos participantes o avaliaram positivamente. Verificou-se, por meio dos questionários de usabilidade, que é uma escala de fácil uso, com orientações claras, os seus usuários se sentem confortáveis e confiantesem utilizá-la. Conclusão: a SOLAR obteve bons indicadores de fidedignidade e consistência, com excelente concordância entre os avaliadores. Tais resultados indicam confiabilidade satisfatória dos itens e avaliações qualitativas favoráveis dos usuários.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista CEFAC-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectDesenvolvimento da Linguagempt_BR
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectEstudo de Avaliaçãopt_BR
dc.subject.otherLeiturapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherDesenvolvimento da Linguagempt_BR
dc.subject.otherAprendizagempt_BR
dc.subject.otherEstudo de Avaliaçãopt_BR
dc.titleEscala de percepção e análise da fluência leitora ? solar: usabilidade e consistênciapt_BR
dc.title.alternativeScale of Perception and Analysis of Reading Fluency – SOLAR: usability and consistencypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://doi.org/10.1590/1982-0216/20212369821pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Escala de Percepção e Análise da Fluência Leitora pdfa.pdf424.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.