Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60248
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorGláuber Carvalho Dorschpt_BR
dc.creatorThaisa Carneiro da Cunha Guiopt_BR
dc.date.accessioned2023-10-30T16:22:19Z-
dc.date.available2023-10-30T16:22:19Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume43pt_BR
dc.citation.spagee20210083-1pt_BR
dc.citation.epagee20210083-32pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0083pt_BR
dc.identifier.issn1806-9126pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60248-
dc.description.abstractThis is the first paper of a series aiming to present a new teaching sequence for Particle Physics in high school. We propose a systematic discussion of the subject, covering not only the understanding of its key concepts, but also of the very nature of Science, of the factors that surround its practice and of its relations to technology, society and the environment, in a framework towards scientific literacy. In this work we present the first part of this teaching sequence, focused on the quantum theory of electromagnetism: Quantum Electrodynamics. We analyze the potentialities of the material proposed here, when applied in a dialogic manner by the teacher, by evaluating the presence of scientific literacy and engagement indicators throughout interventions at a full-time public school in Espírito Santo, Brazil.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho é o primeiro de uma série de artigos cuja proposta principal é apresentar uma nova sequência didática para o ensino de Física de Partículas no ensino médio. Propomos uma discussão sistematizada dessa temática, englobando não só a compreensão de seus conceitos-chave, mas também da própria natureza da Ciência, dos fatores que circundam sua prática e sua relação com tecnologia, sociedade e meio-ambiente, em uma perspectiva voltada à alfabetização científica. Neste trabalho apresentamos a primeira parte dessa sequência didática, com foco na teoria quântica do eletromagnetismo: a Eletrodinâmica Quântica. Analisamos as potencialidades do material aqui proposto, aliado a uma postura dialógica docente, avaliando a presença de indicadores de alfabetização científica e de engajamento dos estudantes ao longo de intervenções aplicadas em uma escola pública estadual em tempo integral do Espírito Santo.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE FÍSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Ensino de Física-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFísica de partículaspt_BR
dc.subjectEnsino médiopt_BR
dc.subjectAlfabetização científicapt_BR
dc.subjectEngajamentopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEnsino médiopt_BR
dc.subject.otherDidáticapt_BR
dc.subject.otherFísicapt_BR
dc.subject.otherEletrodinâmica quânticapt_BR
dc.titleFísica de partículas no ensino médio parte I: eletrodinâmica quânticapt_BR
dc.title.alternativeParticle physics in high school part I: quantum electrodynamicspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/rbef/a/7t5mJSb8rsk6TXWJXGyQY4n/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6177-366Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2381-5029pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Física de Partículas no ensino medio parte I eletrodinâmica quântica.pdf124.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.