Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60461
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMaria do Carmo Vilas Boas Sousapt_BR
dc.creatorThais de Souza Salespt_BR
dc.creatorCristina Duarte Vianna Soarespt_BR
dc.creatorMaria Aparecida Gomespt_BR
dc.creatorClarice Chemellopt_BR
dc.creatorCristina Mariano Ruaspt_BR
dc.creatorSimone de Araújo Medina Mendonçapt_BR
dc.date.accessioned2023-11-01T21:52:19Z-
dc.date.available2023-11-01T21:52:19Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume12pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.39198pt_BR
dc.identifier.issn2237-5864pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60461-
dc.description.abstractThis paper aims to describe the adjustments in an introductory course adapted for Emergency Remote Teaching in a Pharmacy undergraduate program, as well as students' perceptions about the educational experience. This is a qualitative study with thematic analysis of data obtained using the focus group technique. As the pandemic context required teachers and students to seek new ways of teaching and learning, the use of active learning methods promoted interaction and connection between teachers and students, even situated in avirtual learning environment. The students' perception of the learning experience with the course indicates that the intended objectives were achieved, even though the activity overload was identified by them as a negative aspect of the class. The investigation showed a positive perception of the students of the educational experience even in the face of the challenges of the covid-19 pandemic. The results reveal the need for teacher training regarding teaching-learning methods and evaluation in a virtual learning environment, as these may be a new reality in higher education in post-pandemic times.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste artigo foi descrever as adaptações realizadas em uma disciplina introdutória do curso de Farmácia adaptada para o ensino remoto emergencial, bem como as percepções dos estudantes acerca dessa experiência educacional. Trata-se de um estudo qualitativo com análise temática de dados obtidos pela técnica de grupo focal. O contexto pandêmico exigiu que professores e estudantes buscassem novas formas de ensino e aprendizagem e a utilização de metodologias ativas nessa conjuntura permitiu a interação e criação de vínculos entre discentes e docentes, mesmo em ambiente virtual de aprendizagem. A percepção dos estudantes sobre o aprendizado na disciplina aponta que os objetivos propostos foram alcançados, embora a sobrecarga de atividades tenha sido apontada por eles como um aspecto negativo da experiência. A investigação realizada mostrou uma percepção positiva dos alunos sobre a experiência educacional, mesmo diante dos desafios da pandemia de covid-19. Os resultados obtidos evidenciam a necessidade de formação docente em métodos de ensino e aprendizagem e avaliação on-line, que poderão se tornar uma nova realidade na educação superior em tempos pós-pandemia.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAR - DEPARTAMENTO DE FARMÁCIA SOCIALpt_BR
dc.publisher.departmentFAR - DEPARTAMENTO DE PRODUTOS FARMACÊUTICOSpt_BR
dc.publisher.departmentICB - DEPARTAMENTO DE PARASITOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista docência do ensino superiorpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino remoto emergencialpt_BR
dc.subjectMetodologias ativas de ensinopt_BR
dc.subjectEnsino em farmáciapt_BR
dc.subjectDisciplina introdutóriapt_BR
dc.subject.otherEnsino à distânciapt_BR
dc.subject.otherEnsino - meios auxiliarespt_BR
dc.subject.otherEducação em farmáciapt_BR
dc.titlePercepção de estudantes de graduação sobre a aprendizagem em disciplina adaptada para o ensino remoto emergencialpt_BR
dc.title.alternativeUndergraduate student perception on learning in an emergency remote teaching coursept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/39198pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8779-8323pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3081-5684pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3857-4264pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7263-5721pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1234-1561pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0275-8416pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5792-0682pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.