Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/60470
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Isabel Cristina Alves da Silva Frade | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-11-01T21:58:33Z | - |
dc.date.available | 2023-11-01T21:58:33Z | - |
dc.date.issued | 2022-03-24 | - |
dc.citation.issue | 16 (Edição Especial) | pt_BR |
dc.citation.spage | 57 | pt_BR |
dc.citation.epage | 72 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.47249/rba2022591 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2446-8584 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/60470 | - |
dc.description.abstract | In the text, we discuss the historic and contemporary challenges regarding literacy. In the historic dimension, we problematize some out-of-school factors that explain the dissemination of literacy in Western countries and some elements that allow us to consider the relation between literacy and society in Brazil. In the contemporary dimension, we discuss the continuation of historic challenges to teach how to read and write, the need to think literacy in cultural and historic context involving the available technologies in each time. Furthermore, we consider some challenges of digital written culture to understand the changes and permanence of written culture, such as the use of supports; the dissemination of other semiotic systems; and the challenges to incorporate in the repertoire of those learning how to read and write the inherited manuscript and written culture, as well as digital written culture. | pt_BR |
dc.description.resumo | No texto são tratados desafios históricos e contemporâneos relacionados à alfabetização. Na dimensão histórica, são problematizados alguns fatores extraescolares que explicam a difusão da alfabetização nos países ocidentais e alguns elementos que permitem considerar a relação entre alfabetização e sociedade, no Brasil. Na dimensão contemporânea, discutem-se a permanência de desafios históricos para alfabetizar, a necessidade de pensar a alfabetização em contextos culturais e históricos que envolvem tecnologias disponíveis em cada tempo, assim como alguns desafios da cultura escrita digital para a compreensão de mudanças e permanências na cultura escrita. Integram esses desafios o uso dos suportes, a disseminação de outros sistemas semióticos e a necessidade de estratégias para trazer, para o repertório dos alfabetizandos, a cultura manuscrita e a cultura impressa herdadas, bem como a cultura escrita digital. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Revista Brasileira de Alfabetização | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Alfabetização | pt_BR |
dc.subject | Cultura escrita | pt_BR |
dc.subject | Cultura impressa | pt_BR |
dc.subject | Cultura digital | pt_BR |
dc.subject.other | Alfabetização | pt_BR |
dc.subject.other | Alfabetização -- História | pt_BR |
dc.subject.other | Escrita -- Aprendizagem | pt_BR |
dc.subject.other | Escrita -- Estudo e ensino | pt_BR |
dc.title | Um olhar sobre processos e desafios históricos e contemporâneos da alfabetização | pt_BR |
dc.title.alternative | A look on literacy historic and contemporary processes and challenges | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/591 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-0805-7581 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Um olhar sobre processos e desafios históricos e contemporâneos da alfabetização.pdf | 1.03 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.