Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60470
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorIsabel Cristina Alves da Silva Fradept_BR
dc.date.accessioned2023-11-01T21:58:33Z-
dc.date.available2023-11-01T21:58:33Z-
dc.date.issued2022-03-24-
dc.citation.issue16 (Edição Especial)pt_BR
dc.citation.spage57pt_BR
dc.citation.epage72pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.47249/rba2022591pt_BR
dc.identifier.issn2446-8584pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60470-
dc.description.abstractIn the text, we discuss the historic and contemporary challenges regarding literacy. In the historic dimension, we problematize some out-of-school factors that explain the dissemination of literacy in Western countries and some elements that allow us to consider the relation between literacy and society in Brazil. In the contemporary dimension, we discuss the continuation of historic challenges to teach how to read and write, the need to think literacy in cultural and historic context involving the available technologies in each time. Furthermore, we consider some challenges of digital written culture to understand the changes and permanence of written culture, such as the use of supports; the dissemination of other semiotic systems; and the challenges to incorporate in the repertoire of those learning how to read and write the inherited manuscript and written culture, as well as digital written culture.pt_BR
dc.description.resumoNo texto são tratados desafios históricos e contemporâneos relacionados à alfabetização. Na dimensão histórica, são problematizados alguns fatores extraescolares que explicam a difusão da alfabetização nos países ocidentais e alguns elementos que permitem considerar a relação entre alfabetização e sociedade, no Brasil. Na dimensão contemporânea, discutem-se a permanência de desafios históricos para alfabetizar, a necessidade de pensar a alfabetização em contextos culturais e históricos que envolvem tecnologias disponíveis em cada tempo, assim como alguns desafios da cultura escrita digital para a compreensão de mudanças e permanências na cultura escrita. Integram esses desafios o uso dos suportes, a disseminação de outros sistemas semióticos e a necessidade de estratégias para trazer, para o repertório dos alfabetizandos, a cultura manuscrita e a cultura impressa herdadas, bem como a cultura escrita digital.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Alfabetizaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAlfabetizaçãopt_BR
dc.subjectCultura escritapt_BR
dc.subjectCultura impressapt_BR
dc.subjectCultura digitalpt_BR
dc.subject.otherAlfabetizaçãopt_BR
dc.subject.otherAlfabetização -- Históriapt_BR
dc.subject.otherEscrita -- Aprendizagempt_BR
dc.subject.otherEscrita -- Estudo e ensinopt_BR
dc.titleUm olhar sobre processos e desafios históricos e contemporâneos da alfabetizaçãopt_BR
dc.title.alternativeA look on literacy historic and contemporary processes and challengespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/591pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0805-7581pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Um olhar sobre processos e desafios históricos e contemporâneos da alfabetização.pdf1.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.