Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60502
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorStefannie de Sá Ibraimpt_BR
dc.creatorRosária da Silva Justipt_BR
dc.date.accessioned2023-11-06T18:54:31Z-
dc.date.available2023-11-06T18:54:31Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume23pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage995pt_BR
dc.citation.epage1015pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1516-731320170040005pt_BR
dc.identifier.issn1980-850Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60502-
dc.description.abstractThis study aims at analysing how a context of explicit teaching of argumentation influenced the development of chemistry pre-service teachers’ knowledge. It was conducted in the context of a subject that comprised a teachers’ initial education course. Data were collected from the video recording of the lessons and collection of the written material produced by the six pre-service teachers. Data analysis showed that the explicit teaching contributed to the development of the pre-service teachers’ knowledge due to the opportunities of: (i) observing their teacher’s actions whilst mediating argumentative situations is several lessons; (ii) using their knowledge of argumentation in simulated lessons; (iii) dealing with didactic materials that support the argumentative practice; and (iv) discussing elements related to argumentation. This study contributes to the research in the area and to the design of teachers’ education programmes where it indicates methodological aspects that influenced the development of the pre-service teachers’ knowledge on argumentation.pt_BR
dc.description.resumoObjetiva-se analisar como um contexto de ensino explícito de argumentação influenciou o desenvolvimento dos conhecimentos docentes de professores de Química em formação inicial. A coleta de dados ocorreu em uma turma de um curso de Licenciatura em Química com seis licenciandas, a partir de registro em vídeo das aulas e coleta dos materiais escritos produzidos por elas. A análise dos dados indicou que o ensino explícito contribuiu para o desenvolvimento dos conhecimentos docentes das licenciandas devido às oportunidades de: (i) observar as ações da professora formadora enquanto mediadora de situações argumentativas; (ii) mobilizar os conhecimentos de argumentação em situações simuladas de ensino; (iii) trabalhar com materiais didáticos favoráveis à prática argumentativa; e (iv) discutir sobre os elementos referentes à argumentação. Esse trabalho contribui para a pesquisa na área e para a estruturação de programas de formação de professores em argumentação ao apontar aspectos metodológicos que influenciaram o desenvolvimento dos conhecimentos de argumentação das licenciandas.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE QUÍMICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCiência e Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino explícito de argumentaçãopt_BR
dc.subjectFormação inicial de professorespt_BR
dc.subjectConhecimentos docentes em argumentação.pt_BR
dc.subject.otherProfessores de químicapt_BR
dc.subject.otherQuímica - Formação de professorespt_BR
dc.subject.otherDiscussões e debatespt_BR
dc.subject.otherCiência - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherDidáticapt_BR
dc.titleInfluências de um ensino explícito de argumentação no desenvolvimento dos conhecimentos docentes de licenciandos em químicapt_BR
dc.title.alternativeInfluences of the explicit teaching of argumentation on the development of pre-service Chemistry teachers’ teaching knowledgept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/ciedu/a/4Z4cN9sNTKMKQyqbBTCtbcn/pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0001-5724-993Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0001-6535-5046pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.