Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60576
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRoseane Freitas Fernandespt_BR
dc.creatorPatrícia Fernandes Lootens Machadopt_BR
dc.creatorStefannie de Sá Ibraimpt_BR
dc.date.accessioned2023-11-07T19:22:38Z-
dc.date.available2023-11-07T19:22:38Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.issue12pt_BR
dc.identifier.issn1809-5100pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60576-
dc.description.abstractIn this study, we present some reflections on the activities prepared during the Practice in Chemistry Teaching course, marked by the STS Education. The main goal is to understand the formative marks pointed out by the students when performing these activities. We define units of meanings, based on Discursive Textual Analysis, from the answered questionnaire at the end of the semester, related to didactic planning in the STS perspective, to collective work and to learning to be a professor of Chemistry. Therefore, the relevance of the STS perspective during teacher education is emphasized as a way of contributing to a critical pedagogical professional attitude that implies transformations of the reality itself.pt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho, apresentamos algumas reflexões sobre atividades, balizadas pela Educação CTS, elaboradas durante a disciplina Prática em Ensino de Química. O objetivo principal foi compreender marcas formativas apontadas pelos discentes ao realizarem tais atividades. A partir do questionário respondido ao final do semestre, foi possível definir unidades de significados, fundamentadas na Análise Textual Discursiva, relacionadas ao planejamento didático na perspectiva CTS, ao trabalho coletivo e ao aprender ser professor(a) de Química. Diante disso, salienta-se a pertinência no desenvolvimento da perspectiva CTS durante a formação docente, como maneira de contribuir para uma postura pedagógica crítica, implicando transformações da própria realidade.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE QUÍMICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEncontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciênciaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectEnsino de químicapt_BR
dc.subjectEducação CTSpt_BR
dc.subject.otherQuímica - Formação de professorespt_BR
dc.subject.otherCiência - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherPrática de ensinopt_BR
dc.subject.otherCiência - Aspectos sociaispt_BR
dc.titlePropostas de ensino CTS: contribuições para formação inicial de professores de Químicapt_BR
dc.title.alternativeCTS teaching proposals: contributions to initial teacher education in Chemistrypt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttps://abrapec.com/enpec/xii-enpec/anais/resumos/1/R1076-1.pdfpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0219-1472pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0001-5724-993Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Propostas de ensino cts.pdf271.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.