Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60704
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAmanda Silva de Mirandapt_BR
dc.creatorRoberta Guimarães Corrêapt_BR
dc.creatorAna Luiza de Quadrospt_BR
dc.date.accessioned2023-11-09T14:40:59Z-
dc.date.available2023-11-09T14:40:59Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume45pt_BR
dc.citation.issue7pt_BR
dc.citation.spage875pt_BR
dc.citation.epage881pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.21577/0100-4042.20170884pt_BR
dc.identifier.issn16787064pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60704-
dc.description.abstractBeing part of the Pharmacy course curriculum, Organic Chemistry emphasizes the fundamentals of Organic Synthesis, reaction mechanisms, as well as the methods for separation, purification and identification of organic compounds. However, students do not always realize the direct association between this knowledge and their future working field. In an effort to make such association more explicit, we proposed a case of possible intoxication, inviting students of Experimental Organic Chemistry to play the role of laboratory workers and seek evidence to resolve the case within a one-week period. By analyzing the proposed resolution, we verified that the students sought information about the substances involved, employed techniques studied in the discipline, and indicated possible poisoning culprits. Despite some limitations, the students involvement with the case and the search for information enlightened the direct relationship between the techniques addressed in the discipline and their future activity.pt_BR
dc.description.resumoFazendo parte da grade curricular do curso de Farmácia, a Química Orgânica enfatiza os fundamentos da Síntese Orgânica, os mecanismos de reação, bem como os métodos de separação, purificação e identificação de compostos orgânicos. Contudo, nem sempre os estudantes percebem a associação direta entre esse conhecimento e a sua futura área de trabalho. Na tentativa de tornar tal associação mais explícita, propusemos um caso de possível intoxicação, convidando estudantes de Química Orgânica Experimental a desempenharem o papel de trabalhadores de laboratório e buscarem evidências para resolver o caso no prazo de uma semana. Ao analisar a resolução proposta, verificamos que os alunos buscaram informações sobre as substâncias envolvidas, empregaram técnicas estudadas na disciplina e indicaram possíveis culpados de intoxicação. Apesar de algumas limitações, o envolvimento dos alunos com o caso e a procura de informação esclareceu a relação direta entre as técnicas abordadas na disciplina e a sua atividade futura.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE QUÍMICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofQuímica Nova (Online)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectIntoxicationpt_BR
dc.subjectClinical laboratory techniquespt_BR
dc.subjectOrganic chemistrypt_BR
dc.subjectPharmacypt_BR
dc.subjectStorytellingpt_BR
dc.subject.otherIntoxicaçãopt_BR
dc.subject.otherTecnologia farmacêuticapt_BR
dc.subject.otherQuímica orgânicapt_BR
dc.subject.otherFarmáciapt_BR
dc.subject.otherArte de contar históriaspt_BR
dc.titleDesvendando um caso: quando estudantes se tornam personagens de uma história na disciplina de química orgânica experimentalpt_BR
dc.title.alternativeUnraveling a case: when students become characters of a fictional narrative in the discipline of experimental organic chemistrypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/qn/a/4SKknPSHG8sNcJXjnQbXSQz/pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8887-2772pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9175-7604pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.