Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60761
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Clarisse Maria Castro de Alvarengapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3413084947174681pt_BR
dc.contributor.referee1Liberia Rodrigues Nevespt_BR
dc.contributor.referee2Eliany Salvatierra Machadopt_BR
dc.creatorLiana Lobo Baptistapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0990286175635085pt_BR
dc.date.accessioned2023-11-10T10:29:15Z-
dc.date.available2023-11-10T10:29:15Z-
dc.date.issued2023-05-24-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60761-
dc.description.abstractFrom the audio and video recording of my classes as an Audiovisual teacher in elementary school, I have assembled the voices, gestures and interventions of the students, which allow us to see and hear possibilities of Audiovisual Education at school. This research happened in the context of Audiovisual classes within the Art curriculum of the school Centro Pedagógico of UFMG and was marked by the emergency remote teaching in 2021. The students were 7 to 8 years old when the Audiovisual classes were recorded. Later, I used film editing in the treatment of the recorded material, assembling the following scenes of Audiovisual Education: a) scenes of sharing and doing together; b) scenes of imagination and transformation; c) and scenes of attention and more time. Thus, reassembling the classes made it possible to think with the children, whose interventions can also inspire face-to-face Audiovisual Education practices.pt_BR
dc.description.resumoA partir do registro em áudio e vídeo de minhas aulas como professora de Audiovisual no ensino fundamental, recorto falas, gestos e intervenções das crianças, que nos dão a ver e a ouvir possibilidades da Educação Audiovisual na escola. As cenas deste trabalho aconteceram no contexto da oferta do Audiovisual no currículo de Arte do Centro Pedagógico da UFMG, e foram marcadas pelo ensino remoto emergencial do ano letivo de 2021. As crianças tinham de 7 a 8 anos quando participaram das aulas gravadas. A pesquisa teve como processo o uso da edição e da montagem no tratamento do material gravado, dando forma às seguintes cenas de Educação Audiovisual: a) de partilha e do fazer junto; b) de imaginação e transformação; c) de atenção e mais tempo. Assim - posicionando a montagem como forma de pensamento - a montagem das aulas possibilitou um pensar com as crianças, cujas intervenções podem inspirar outras práticas presenciais de Educação Audiovisual.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação audiovisualpt_BR
dc.subjectCinema e educaçãopt_BR
dc.subjectMontagempt_BR
dc.subjectAulaspt_BR
dc.subjectArte no ensino fundamentalpt_BR
dc.titleMontaulas: cenas de educação audiovisual com criançaspt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LIANA LOBO_MONTAR AULAS.pdf30.75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.