Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60892
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMarina Horta Freirept_BR
dc.creatorJéssica Martelli Del Fornopt_BR
dc.creatorGabriel Estanislaupt_BR
dc.creatorBetânia Parizzipt_BR
dc.date.accessioned2023-11-13T19:59:08Z-
dc.date.available2023-11-13T19:59:08Z-
dc.date.issued2018-10-17-
dc.citation.volume3pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage145pt_BR
dc.citation.epage171pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5965/2525530403012018145pt_BR
dc.identifier.issn2525-5304pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60892-
dc.description.abstractAutism Spectrum Disorder (ASD) is a disorder that affects development from an early age. Music and brain studies highlight the importance of music for human deve-lopment and emphasize the role of music for people with ASD. Given the important relations between music and develop-ment, and with ASD, Music Therapy has become a therapy of increasingly potential for people with this diagnosis, as a way to improve communication and socialization. This paper aims to understand children with ASD cognitive-musical development through a literature review on the musical development of people with ASD in Music Therapy interventions, and through a case report of a child with ASD in Music--Centered Improvisational Music Therapy sessions. The results point to the need for further studies on the subject and the importance of musical development in the therapeutic treatment of children with Autism Spectrum Disorder.pt_BR
dc.description.resumoO Transtorno do Espectro do Autismo (TEA) é um distúrbio que afeta o desenvolvimento desde a primeira infância. Estudos sobre música e cérebro enfatizam a importância da música para o desenvolvimento humano e ressaltam o papel da música para pessoas com TEA. Devido às importantes relações da música com o desenvolvimento e com o TEA, a Musicoterapia é uma possibilidade terapêutica ascendente para pessoas com esse diagnóstico, como forma de propiciar melhoras na comunicação e na socialização. O presente trabalho visa compreender o desenvolvimento cognitivo-musical de crianças com TEA por meio de uma revisão de literatura sobre o desenvolvimento musical de pessoas com TEA em intervenções musicoterapêuticas e de um relato de caso de uma criança com TEA em sessões de Musicoterapia Improvisacional Musicocentrada. Os resultados apontam para a necessidade de mais estudos sobre o tema e para a importância do desenvolvimento musical no tratamento musicoterapêutico da criança com Transtorno do Espectro do Autismo.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUS - DEPARTAMENTO DE INSTRUMENTO E CANTOpt_BR
dc.publisher.departmentMUS - DEPARTAMENTO DE TEORIA GERAL DA MÚSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofOrfeupt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAutismopt_BR
dc.subjectTranstorno do Espectro do Autismopt_BR
dc.subjectDesenvolvimento Musicalpt_BR
dc.subjectMusicoterapia Improvisacional Musicocentradapt_BR
dc.subject.otherAutismopt_BR
dc.subject.otherMusicoterapiapt_BR
dc.titleO desenvolvimento musical de crianças com autismo em musicoterapia: revisão de literatura e relato de casopt_BR
dc.title.alternativeMusical development of children with Autism Spectrum Disorder in Music Therapy: literature review and case reportpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/1059652525530403012018145pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8022-3578pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8626-3017pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.