Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60914
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMaria Amália de Almeida Cunhapt_BR
dc.creatorIslaine Natália Demétriopt_BR
dc.date.accessioned2023-11-13T22:31:26Z-
dc.date.available2023-11-13T22:31:26Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume21pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage976pt_BR
dc.citation.epage991pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.15536/thema.V21.2022.976-991.2545pt_BR
dc.identifier.issn2177-2894pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60914-
dc.description.abstractThe purpose of this article is to understand the delicate relationship that exists among theSchool, the Family, and the Guardianship Council, as well as the necessary disposition for acollective work capable of bringing out a sense of entitlement among the assisted families. Tothis end, the intention here is to discuss about the official mechanisms in favor of families ofchildren and adolescents, as well as problematize the meanings that families attribute to theschool and to the Guardianship Council. The research methodology was based oncomprehensive interviews with these agents. As a result, the importance of a mediation workbetween the Guardianship Council and two of the largest socialization agencies in thecontemporary world, namely school and family, was evident.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste artigo é compreender a delicada relação existente entre a Escola, a Família e o Conselho Tutelar, bem como a necessária disposição para um trabalho coletivo capaz de fazer emergir um sentimento de direito entre as famílias atendidas. Para tanto, pretende-se aqui discorrer acerca dos dispositivos oficiais a favor das famílias de crianças e dos adolescentes, bem como problematizar os significados que as famílias atribuem à escola e ao Conselho Tutelar. A metodologia de pesquisa baseou-se em entrevistas compreensivas com esses agentes. Como resultado, evidenciou-se a importância de um trabalho de mediação do Conselho Tutelar e duas das maiores agências de socialização do mundo contemporâneo, quais sejam, escola e família.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofThemapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEscolapt_BR
dc.subjectConselho Tutelarpt_BR
dc.subjectFamíliapt_BR
dc.subject.otherEscola - aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherServiço social com a famíliapt_BR
dc.subject.otherFamíliapt_BR
dc.titleEscola, família e Conselho Tutelar: a construção de um sentimento emergente de direitopt_BR
dc.title.alternativeSchool, family, and Guardianship Council: the construction of an emerging sense of rightpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/2545pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0233-3883pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0233-3883pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Escola, família e Conselho Tutelar_ a construção de um sentimento emergente de direito.pdf229.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.