Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61138
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Lúcia Menezes de Andradept_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3135226803336399pt_BR
dc.contributor.referee1Mariana Ribeiro da Silva Tavarespt_BR
dc.contributor.referee2Érika Savernini Lopespt_BR
dc.contributor.referee3Rafael Conde de Resendept_BR
dc.contributor.referee4Leonardo Álvares Vidigalpt_BR
dc.creatorHelena Oliveira Teixeira de Carvalhopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8714654140559632pt_BR
dc.date.accessioned2023-11-20T15:50:43Z-
dc.date.available2023-11-20T15:50:43Z-
dc.date.issued2023-10-26-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/61138-
dc.description.abstractCinema seeks, through its language, to create conditions for a particular spectator to be reached. In this sense, this thesis intends to analyze and discuss how the narrative strategies worked by filmmaker Eduardo Coutinho, mainly in his films Jogo de cena (Playing, Brazil, 2007) and Moscou (Brazil, 2009), create possibilities of experience for the observer to submit to a process of subjectivation and become 'other', so that the film reaches its specific spectator. The research establishes modalities of analysis to be worked on based on the methodology of film analysis, supported by concepts and theories of authors such as André Gaudreault, Gilles Deleuze, Consuelo Lins and Rafael Conde.pt_BR
dc.description.resumoO cinema procura, através de sua linguagem, criar condições para que determinado espectador seja alcançado. Nesse sentido, a presente tese analisa e discute como as estratégias narrativas trabalhadas pelo cineasta Eduardo Coutinho, principalmente em seus filmes Jogo de cena (Brasil, 2007) e Moscou (Brasil, 2009), criam possibilidades de experiência para que o observador se submeta a um processo de subjetivação e tornese ‘outro’, de forma que o filme alcance seu espectador específico. A pesquisa estabelece modalidades de análise a serem trabalhadas a partir da metodologia da análise fílmica, com amparo de conceitos e teorias de autores como André Gaudreault, Gilles Deleuze, Consuelo Lins e Rafael Conde.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDocumentáriopt_BR
dc.subjectEspectadorpt_BR
dc.subjectAnálise fílmicapt_BR
dc.subjectEstratégias narrativaspt_BR
dc.subjectSubjetivaçãopt_BR
dc.subject.otherCoutinho, Eduardo, 1933-2014pt_BR
dc.subject.otherDocumentário (Cinema)pt_BR
dc.subject.otherLinguagem cinematográficapt_BR
dc.subject.otherRoteiros cinematográficos - Técnicapt_BR
dc.subject.otherDiretores e produtores de cinema - Brasilpt_BR
dc.titleCinema eu: o espectador do documentário de Eduardo Coutinhopt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6732-2395pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cinema-EuoespectadordodocumentariodeEduardoCoutinho.pdf2.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.