Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/61138
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Ana Lúcia Menezes de Andrade | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3135226803336399 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Mariana Ribeiro da Silva Tavares | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Érika Savernini Lopes | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Rafael Conde de Resende | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Leonardo Álvares Vidigal | pt_BR |
dc.creator | Helena Oliveira Teixeira de Carvalho | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/8714654140559632 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-11-20T15:50:43Z | - |
dc.date.available | 2023-11-20T15:50:43Z | - |
dc.date.issued | 2023-10-26 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/61138 | - |
dc.description.abstract | Cinema seeks, through its language, to create conditions for a particular spectator to be reached. In this sense, this thesis intends to analyze and discuss how the narrative strategies worked by filmmaker Eduardo Coutinho, mainly in his films Jogo de cena (Playing, Brazil, 2007) and Moscou (Brazil, 2009), create possibilities of experience for the observer to submit to a process of subjectivation and become 'other', so that the film reaches its specific spectator. The research establishes modalities of analysis to be worked on based on the methodology of film analysis, supported by concepts and theories of authors such as André Gaudreault, Gilles Deleuze, Consuelo Lins and Rafael Conde. | pt_BR |
dc.description.resumo | O cinema procura, através de sua linguagem, criar condições para que determinado espectador seja alcançado. Nesse sentido, a presente tese analisa e discute como as estratégias narrativas trabalhadas pelo cineasta Eduardo Coutinho, principalmente em seus filmes Jogo de cena (Brasil, 2007) e Moscou (Brasil, 2009), criam possibilidades de experiência para que o observador se submeta a um processo de subjetivação e tornese ‘outro’, de forma que o filme alcance seu espectador específico. A pesquisa estabelece modalidades de análise a serem trabalhadas a partir da metodologia da análise fílmica, com amparo de conceitos e teorias de autores como André Gaudreault, Gilles Deleuze, Consuelo Lins e Rafael Conde. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Artes | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Documentário | pt_BR |
dc.subject | Espectador | pt_BR |
dc.subject | Análise fílmica | pt_BR |
dc.subject | Estratégias narrativas | pt_BR |
dc.subject | Subjetivação | pt_BR |
dc.subject.other | Coutinho, Eduardo, 1933-2014 | pt_BR |
dc.subject.other | Documentário (Cinema) | pt_BR |
dc.subject.other | Linguagem cinematográfica | pt_BR |
dc.subject.other | Roteiros cinematográficos - Técnica | pt_BR |
dc.subject.other | Diretores e produtores de cinema - Brasil | pt_BR |
dc.title | Cinema eu: o espectador do documentário de Eduardo Coutinho | pt_BR |
dc.type | Tese | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0001-6732-2395 | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Cinema-EuoespectadordodocumentariodeEduardoCoutinho.pdf | 2.47 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.