Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61155
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorNatália Maria Freitas e Silva Maiapt_BR
dc.creatorFrancisca Aline Amaral Silvapt_BR
dc.creatorAna Maria Ribeiro Dos Santospt_BR
dc.creatorElaine Maria Leite Rangel Andradept_BR
dc.creatorFernanda Batista Oliveira Santospt_BR
dc.creatorAgostinho Antônio Cruz Araújopt_BR
dc.date.accessioned2023-11-20T20:17:17Z-
dc.date.available2023-11-20T20:17:17Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume35pt_BR
dc.citation.spageeAPE03017pt_BR
dc.citation.epage7pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.37689/acta-ape/2022AR00030177pt_BR
dc.identifier.issn1982-0194pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/61155-
dc.description.abstractObjective To analyze the literature in educational technologies for teaching nursing history. Methods Integrative review of the literature, with search and selection in CINAHL, MEDLINE via PubMed®, Web of Science, SCOPUS, LILACS, and BDENF via VHL. Seven studies published in Portuguese, English, and Spanish without a time frame were included. We descriptively proceeded with the analysis, and we organized two thematic categories: the digital and non-digital technologies for teaching nursing history. Results In the studies, we identified digital technologies, such as websites, virtual learning environments and objects, and non-digital, such as television series, Cordel literature, and printed texts. There was an increasing interest of researchers in the implantation of technologies for teaching nursing history, expressed by the increase in the number of studies in the last ten years. Conclusion Digital and non-digital educational technologies contributed to nursing history teaching by being valid, safe, effective, attractive, and motivational for active learning, as well as for the development of the critical and reflective ability in the identity conformation.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: Analisar na literatura as tecnologias educacionais para o ensino de história da enfermagem. Métodos: Revisão integrativa, com busca e seleção em: CINAHL, MEDLINE via PubMed®, Web of Science, SCOPUS, LILACS e BDENF, via BVS. Sete estudos publicados em português, inglês ou espanhol e sem recorte temporal foram incluídos. A análise foi procedida de forma descritiva e duas categorias temáticas foram elencadas: as tecnologias digitais e não digitais para o ensino de história da enfermagem. Resultados: Nos estudos, identificaram-se tecnologias digitais, como sites, objeto e ambiente virtual de aprendizagem e não digitais, como séries de televisão, literatura de cordel e textos impressos. Houve crescente interesse de pesquisadores pela implementação de tecnologias para o ensino e a aprendizagem da história da enfermagem, sendo expresso pelo aumento do número de produções nos últimos 10 anos. Conclusão: As tecnologias educacionais digitais e não digitais contribuem para o ensino de história da enfermagem, por serem recursos válidos, seguros, efetivos, atrativos e motivacionais para a aprendizagem ativa, assim como para o desenvolvimento da capacidade crítica e reflexiva na conformação identitária.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM BÁSICApt_BR
dc.publisher.departmentENFERMAGEM - ESCOLA DE ENFERMAGEMpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofActa Paul Enfermpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTecnologia educacionalpt_BR
dc.subjectTecnologia digitalpt_BR
dc.subjectEducação em enfermagempt_BR
dc.subjectHistória da enfermagempt_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectEnfermagempt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEnsinopt_BR
dc.subject.otherEnfermagempt_BR
dc.subject.otherEnfermagem - Históriapt_BR
dc.subject.otherTecnologia digitalpt_BR
dc.subject.otherTecnologia educacionalpt_BR
dc.titleTecnologias educacionais para o ensino de história da enfermagem: revisão integrativapt_BR
dc.title.alternativeEducational technologies for teaching nursing history: an integrative reviewpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://acta-ape.org/en/article/educational-technologies-for-teaching-nursing-history-an-integrative-review/pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8240-8557pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4931-808Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5825-5335pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1772-7439pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8523-0547pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0996-0385pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Educational technologies for teaching nursing history_ an integrative review.pdf407.73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.