Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61227
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAna Paula Pereira Theobaldpt_BR
dc.creatorAlessandro Fernandes Moreirapt_BR
dc.creatorJoanna Pinheiro Rodriguespt_BR
dc.creatorKarine Fernandes Brandãopt_BR
dc.creatorMagno Corrêa de Morais Costapt_BR
dc.creatorRayssa Sarah de Oliveira Guimarãespt_BR
dc.date.accessioned2023-11-21T21:11:55Z-
dc.date.available2023-11-21T21:11:55Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.issue48pt_BR
dc.identifier.doi10.37702/COBENGE.2020.2954pt_BR
dc.identifier.issn2175-957Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/61227-
dc.description.abstractIn the last twenty years, several projects have been taken towards to engineering education transformation in Brazil, looking for a new curriculum that allows more effective student participation in the teaching-learning process, as well as a better relationship between students, teachers and the institution. On this way, several studies have been carried out to understand the “students difficulties” and the causes of the high dropout rates and time spent on engineering graduation. Freshmen reception event has been demonstrated to have great potential to mitigate the social integration difficulties among the students and, consequently, to impact on his entire academic trajectory and strongly influence the decision to remain or not in your major program. In this context, this work presents the “Engenharia Recebe”, the official freshmen reception event of the School of Engineering of UFMG, which is carried out by students for students, that have been taking place since 2012. Information about the main concepts behind its fundamentals and structure are presented. Engenharia Recebe has been promoting the student's social, spatial and academic integration over the years, and, therefore, encouraging the student, since entering the institution, to create links with the University and the School of Engineering, becoming a fundamental activity for his formation in Engineering.pt_BR
dc.description.resumoNos últimos anos, várias medidas têm sido tomadas para transformar o ensino de engenharia no Brasil, adaptando-o para uma estrutura que permita uma participação mais efetiva do aluno no processo de ensino-aprendizagem, bem como uma melhor relação entre discentes, docentes e instituição. Nesse sentido, vários estudos têm sido realizados para entender as "dores dos estudantes" e, assim, as causas dos altos índices de evasão e tempo de integralização dos cursos de engenharia. O acolhimento no ano de ingresso tem se mostrado com grande potencial para mitigar as dificuldades de integração do aluno e, consequentemente, impactar em toda sua trajetória acadêmica e influenciar fortemente na decisão de permanecer ou não na Graduação. Neste contexto, este trabalho apresenta o "Engenharia Recebe", evento de recepção de calouros oficial da Escola de Engenharia da UFMG, realizado por alunos para alunos, que vêm ocorrendo desde 2012. Serão apresentadas informações sobre os conceitos que fundamentam este evento de recepção e sua estruturação. O Engenharia Recebe vem promovendo a integração social, espacial e acadêmica do aluno ao longo dos anos, e, assim, incentivando o estudante, desde seu ingresso na instituição, a criar laços com a Universidade e com a Escola de Engenharia, tornando-se uma atividade fundamental para sua formação em Engenharia.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA ELÉTRICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCongresso Brasileiro de Educação em Engenharia (COBENGE)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRecepção de calourospt_BR
dc.subjectAcolhimento e pertencimentopt_BR
dc.subjectInovação no ensino de engenhariapt_BR
dc.subject.otherAcolhimentopt_BR
dc.subject.otherPertencimentopt_BR
dc.subject.otherEstudantes universitáriospt_BR
dc.subject.otherEngenharia - estudo e ensinopt_BR
dc.titleA importância da recepção de calouros e o impacto na formação acadêmica. O caso de sucesso da escola de engenharia da UFMG: o Engenharia Recebept_BR
dc.title.alternativeThe relevance of the freshmen welcome reception and its consequences in the academic formation. The success case of the school of engineering of UFMG: the Engenharia Recebept_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6928-3139pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.