Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61229
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAlessandro Fernandes Moreirapt_BR
dc.creatorKarine Fernandes Brandãopt_BR
dc.creatorAna Paula Pereira Theobaldpt_BR
dc.creatorHanna Rodriguespt_BR
dc.creatorMaria Luiza Coelho Rodriguespt_BR
dc.creatorKarenina Favoreto Pessipt_BR
dc.date.accessioned2023-11-21T21:12:52Z-
dc.date.available2023-11-21T21:12:52Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.issue49pt_BR
dc.identifier.doi10.37702/2175-957X.COBENGE.2021.3582pt_BR
dc.identifier.issn2175-957Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/61229-
dc.description.abstractThis paper presents the analysis of the influence of the Innovation Program for Engineering Education (ENG200 Program), founded in 2012 to build a favorable environment for educational changes at the School of Engineering of UFMG (EEUFMG). Based on the concept of impact, defined by the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) as “long-term effects, positive or negative, primary or secondary, produced by a development intervention, directly or indirectly, intentionally or involuntarily”, a survey was carried out with EEUFMG students, faculty and technical-administrative staff, through online forms, with the objective of measuring the specific impacts of three ENG200 Program projects (Engenharia Recebe, Challenge Project of Introduction to Engineering and Ruptura UFMG), in addition to the general influences of the Program. The data collected from these forms are discussed in this paper, seeking to involve the entire context that guided the Program in its years of operation, as well as to correlate its performance with innovation, student leadership and the National Curricular Guidelines (DCNs) of Engineering, guiding principles of the ENG200 Program.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho apresenta a análise do impacto do Programa de Inovação para Educação em Engenharia (Programa ENG200), criado em 2012 para construir um ambiente favorável para mudanças educacionais na Escola de Engenharia da UFMG (EEUFMG). A partir do o conceito de impacto, definido pela Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE) como "efeitos de longo-prazo, positivos ou negativos, primários ou secundários, produzidos por uma intervenção de desenvolvimento, direta ou indiretamente, intencional ou involuntariamente", realizou-se uma pesquisa com discentes e servidores docentes e técnicos-administrativos da EEUFMG, por meio de formulários virtuais, com o objetivo de mensurar os impactos específicos de três projetos do Programa ENG200 (Engenharia Recebe, Projeto Desafio de Introdução à Engenharia e Ruptura UFMG), além dos impactos gerais do Programa. Os dados coletados a partir desses formulários são discutidos neste trabalho, buscando envolver todo o contexto que guiou o Programa em seus anos de atuação, bem como correlacionar essa atuação com a inovação, o protagonismo estudantil e as Diretrizes Nacionais Curriculares (DCNs) das Engenharias, norteadores do Programa ENG200.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA ELÉTRICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCongresso Brasileiro de Educação em Engenharia (COBENGE)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInovação e empreendedorismopt_BR
dc.subjectAtividades acadêmicas complementarespt_BR
dc.subjectEventos de educaçãopt_BR
dc.subjectInovação na educação em engenhariapt_BR
dc.subject.otherEmpreendedorismopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEngenharia - estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherInovaçãoes tecnológicaspt_BR
dc.titleAnálise do impacto do programa ENG200 na construção de um ambiente favorável para mudanças educacionaispt_BR
dc.title.alternativeAnalisys of the ENG200 program influence on the building of a favorable environment for educational changespt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6928-3139pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.