Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61403
Type: Artigo de Periódico
Title: Impact of oral conditions and subjective factors on academic performance
Other Titles: Impacto das condições bucais e fatores subjetivos no desempenho acadêmico
Authors: Fernanda Ruffo Ortiz
Thiago Machado Ardenghi
Saul Martins de Paiva
Marília Maroneze
Isabela Almeida Pordeus
Abstract: Objective: To evaluate the influence of oral health clinical and non-clinical indicators on adolescents’ academic performance. Material and Methods: A longitudinal design was performed with a random sample of 1,134 12-year-old Brazilian adolescents. In 2012, the adolescents were clinically assessed by calibrated dentists and investigated about demographics, socioeconomic factors, dental service use, toothache, and verbal bullying related to oral condition via structured questionnaires. The contextual variable was obtained from the city’s official database. After two years, 771 adolescents were reassessed. The outcome adolescent’s academic performance (good or poor) was collected through official school’s register. Multilevel logistic regression analyses were performed to assess associated factors for adolescents’ academic performance. Results: Adolescents with toothache (OR 1.74; CI 95%: 1.05-2.89), who have been a victim of bullying (OR 2.23; CI 95%: 1.21-4.09), and were male (OR 1.92; CI 95%: 1.19-3.09) had a lower academic performance. On the other hand, adolescents whose mothers had higher educational levels (OR 1.79; CI 95%: 1.08-2.97) and belonged to higher-income households (OR 1.95; CI 95%: 1.18-3.23) had higher academic performance when compared to their peers. Conclusion: Adverse oral conditions, as well as subjective and socioeconomic factors, impacted on adolescents’ academic performance.
Abstract: Objetivo: Avaliar a influência de indicadores clínicos e não clínicos de saúde bucal no desempenho acadêmico de adolescentes. Material e Métodos: Foi realizado um desenho longitudinal com uma amostra aleatória de 1.134 adolescentes brasileiros de 12 anos. Em 2012, os adolescentes foram avaliados clinicamente por dentistas calibrados e investigados sobre dados demográficos, fatores socioeconômicos, utilização de serviços odontológicos, dor de dente e bullying verbal relacionado à condição bucal por meio de questionários estruturados. A variável contextual foi obtida no banco de dados oficial do município. Após dois anos, 771 adolescentes foram reavaliados. O resultado desempenho acadêmico do adolescente (bom ou ruim) foi coletado por meio do cadastro oficial da escola. Análises de regressão logística multinível foram realizadas para avaliar fatores associados ao desempenho acadêmico dos adolescentes. Resultados: Adolescentes com dor de dente (OR 1,74; IC 95%: 1,05-2,89), vítimas de bullying (OR 2,23; IC 95%: 1,21-4,09) e do sexo masculino (OR 1,92; IC 95%: 1,19). -3,09) tiveram desempenho acadêmico inferior. Por outro lado, adolescentes cujas mães tinham maior escolaridade (OR 1,79; IC 95%: 1,08-2,97) e pertenciam a domicílios de maior renda (OR 1,95; IC 95%: 1,18-3,23) apresentaram desempenho acadêmico superior quando comparados aos seus pares. Conclusão: Condições bucais adversas, bem como fatores subjetivos e socioeconômicos impactaram no desempenho acadêmico dos adolescentes.
Subject: Adolescente
Desempenho acadêmico
Bullying
Saúde bucal
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAO - DEPARTAMENTO DE ODONTOPEDIATRIA E ORTODONTIA
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.1590/pboci.2021.083
URI: http://hdl.handle.net/1843/61403
Issue Date: 2021
metadata.dc.url.externa: https://www.scielo.br/j/pboci/a/QpWkptdRqdcK9VQnFz5vRKp/#
metadata.dc.relation.ispartof: Pesquisa brasileira em odontopediatria e clínica integrada
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Impact of oral conditions and subjective factors on academic performance.pdf1.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.