Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61428
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAna Rafaela Correia Ferreirapt_BR
dc.creatorGuilherme Silva Vieirapt_BR
dc.date.accessioned2023-11-27T23:39:12Z-
dc.date.available2023-11-27T23:39:12Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume27pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage14pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.24220/2318-0870v27e2022a5615pt_BR
dc.identifier.issn2318-0870pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/61428-
dc.description.abstractThis article refers to the teaching of Algebra in Adult and Youth Education of the Young and Adult Elementary Education Project – 2nd segment of the Pedagogical Center of the Federal University of Minas Gerais. We want to think about how Algebra was taught in a class of this course, offered from 2012 to 2014, through the pedagogical practices recorded by the teachers. For this, we take as a source the class notebooks of the Mathematics area of the teachers who worked in these courses. These notebooks are the means through which teachers describe their classes and the pedagogical interventions adopted. It is important to mention that the teachers who work in these courses are scholarship holders, undergraduate students, and oriented by professors from the University. Results show that Arithmetic and Algebra appear interrelated way, demonstrating that the use of recursive and non-recursive sequences can be an interesting practice to introduce Algebra to Adult and Youth Education students.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo refere-se ao ensino de Álgebra na Educação de Jovens e Adultos do Projeto de Ensino Fundamental de Jovens e Adultos – 2° segmento do Centro Pedagógico da Universidade Federal de Minas Gerais. Buscamos refletir sobre como se deu o ensino de Álgebra em uma turma desse curso, ofertada no período de 2012 a 2014, por meio das práticas pedagógicas registradas pelos docentes. Para isso, tomamos como fonte os cadernos de turma da área de Matemática dos professores que atuaram nesses cursos. Estes cadernos são o meio pelo qual os professores descrevem suas aulas e as intervenções pedagógicas adotadas. É importante mencionar que os professores que atuam nesse curso são bolsistas, estudantes dos cursos de licenciatura, e são orientados por docentes da Universidade. Resultados apontam que a Aritmética e a Álgebra aparecem de forma inter-relacionada, demonstrando que o uso de sequências recursivas e não recursivas pode ser uma prática interessante para introduzir a Álgebra aos estudantes do projeto de Educação de Jovens e Adultospt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista de Educação PUC-Campinas-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subjectEnsino de álgebrapt_BR
dc.subjectPráticas de ensinopt_BR
dc.subject.otherEducação de jovens e adultospt_BR
dc.subject.otherMatemática - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherÁlgebrapt_BR
dc.titleCadernos de turma de matemática da Educação de Jovens e Adultos: perspectivas do ensino de álgebrapt_BR
dc.title.alternativeAdult and Youth Education Mathematics class notebook: perspectives of teaching algebrapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/5615pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9788-8186pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2925-9206pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.