Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61452
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Sabrina Sedlmayer Pintopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2524895991103903pt_BR
dc.contributor.referee1Márcia Maria Valle Arbexpt_BR
dc.contributor.referee2Elcio Loureiro Cornelsenpt_BR
dc.contributor.referee3Joana Matos Driaspt_BR
dc.contributor.referee4Vicenzo Russopt_BR
dc.creatorConstance Von Krüger de Alcântara e Silvapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8157265792480543pt_BR
dc.date.accessioned2023-11-28T16:09:16Z-
dc.date.available2023-11-28T16:09:16Z-
dc.date.issued2023-09-13-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/61452-
dc.description.abstractThe work presented here aims to address the following question: would the table, this trivial object, be a formula of pathos in modern and contemporary Portuguese poetry? The hypothesis that is launched starts from the observation – in the poems that make up the corpus of the research – that this piece of furniture survives, through words, in an imagery way, and that its presence announces more than the triviality that is supposed of an everyday object, such as will be demonstrated in the chapter dedicated to its history. To deal with the question proposed about the table (and on it), we ask for the concepts of Pathosformel and Nachleben, thought by Aby Warburg, are requested, as well as the way of thinking (expressed by the work of Passages) of the also German Walter Benjamin. This principle of concepts and methods research, in theoretical terms, makes this research affiliated with a transversal, constellar, and, mainly, iconographic thinking. Although the theoretical path is the first conductor of the following text, it is from the poems that this research is born. More specifically, the reading of these poems, and the verification of the table‘s recurrence in a corpus (chosen exclusively for a necessary cut for the execution of the research, in practical terms). We claim, from the Warburgian inspiration of his atlas Mnemosyne, to present such poems on panels guided by formulas of pathos verifiable as recurrences of the table, in order to compose, thus, an atlas of the table in modern and contemporary Portuguese poetry. Finally, we intend to discuss the double power of the table, sometimes as an operative field, sometimes as – itself – a Pathosformel.pt_BR
dc.description.resumoO trabalho que aqui se apresenta tem por objetivo se debruçar sobre a seguinte questão: seria a mesa, esse objeto trivial, uma fórmula de pathos na poesia portuguesa moderna e contemporânea? A hipótese que se lança parte da observação – nos poemas que compõem o corpus da pesquisa – de que esse móvel sobrevive, pelas palavras, de forma imagética, e que sua presença anuncia mais do que a trivialidade que se supõe de um objeto cotidiano, como se demonstrará no capítulo dedicado à sua história. Para tratar a questão colocada sobre a mesa (e sobre a mesa), solicitam-se os conceitos de Pathosformel e Nachleben, do pensador alemão Aby Warburg, bem como o modo de pensar (expresso, no limite, pela obra das Passagens) do também alemão Walter Benjamin. Esse empréstimo dos conceitos e dos métodos torna essa pesquisa, em termos teóricos, filiada a um pensamento transversal, constelar, e, principalmente, iconográfico. Muito embora o percurso teórico seja o primeiro condutor do texto a seguir, é dos poemas que essa pesquisa nasce. Mais especificamente, da leitura desses poemas, e da verificação da recorrência da palavra mesa em um corpus escolhido por um recorte necessário para a execução da pesquisa, em termos práticos. Pretende-se, a partir da inspiração warburguiana do seu atlas Mnemosyne, apresentar tais poemas em pranchas orientadas por fórmulas de pathos verificáveis nessas recorrências da mesa, de modo a compor, assim, um atlas da mesa na poesia portuguesa moderna e contemporânea. Por fim, pretende-se discutir a dupla potência da mesa, ora como campo operatório, ora como – ela mesma – uma Pathosformel.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Literáriospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMesapt_BR
dc.subjectAtlaspt_BR
dc.subjectPoesia portuguesapt_BR
dc.subjectAby Warburgpt_BR
dc.subjectWalter Benjaminpt_BR
dc.subject.otherPoesia portuguesa – História e críticapt_BR
dc.subject.otherMesas na literaturapt_BR
dc.subject.otherBenjamin, Walter, 1892-1940.pt_BR
dc.subject.otherWarburg, Aby, 1866-1929.pt_BR
dc.titleMesa: um atlas da poesia portuguesa moderna e contemporâneapt_BR
dc.title.alternativeTable: an atlas of modern and contemporary Portuguese poetrypt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mesa - um atlas da poesia portuguesa moderna e contemporânea_Constance von Kruger.pdf11.29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.